Kantar: Nejhodnotnější značkou je Amazon, zvyšuje se i hodnota těch čínských

Nejhodnotnější značkou světa je Amazon, za ním následují Apple a Google. Vyplývá to z žebříčku 100 nejhodnotnějších značek světa BrandZ, který sestavuje výzkumná společnost Kantar. Žebříček také ukazuje, že se výrazně zvyšuje hodnota čínských značek, která už překonala hodnotu největších značek z Evropy.
Internetový obchod Amazon, který v roce 1994 založil Jeff Bezos, má nyní značku oceněnou podle odhadů na 684 miliard USD. Hodnota Applu, založeného v roce 1976, podle Kantaru činí 612 miliard USD.
Celková hodnota 100 značek dosahuje 7,1 bilionu USD a žebříčku stále dominují značky ze Spojených států. Do první desítky se dostaly dvě čínské značky, a to sociální síť Tencent a internetový obchod Alibaba.
"Čínské značky pomalu, ale vytrvale postupují a dosáhly už významného pokroku. Stále více firem totiž využívá vlastní technologický vývoj a prokazuje schopnost přizpůsobit se hlavním trendům, které utvářejí Čínu a světový trh," uvedl ředitel oddělení globální strategie v Kantar BrandZ Graham Staplehurst.
Pěti značkám se podařilo více než zdvojnásobit hodnotu. Jsou to čínští internetoví prodejci Pinduoduo a Meituan, čínský výrobce likéru Moutai, čínská síť TikTok a americká automobilka Tesla.
Tesla, založená v roce 2003, je také nejrychleji rostoucí značkou a nejhodnotnější automobilovou značkou. Meziročně zvýšila hodnotu o 275 % na 42,6 miliardy USD.
Americké značky se na celkové hodnotě značek v žebříčku podílejí 74 %. Čínské značky 14 % a evropské osmi procenty. Před deseti lety měly čínské značky v žebříčku podíl 11 % a evropské 20 %.
Největší evropskou značkou je na 21. místě značka luxusních doplňků Louis Vuitton, další je na 26. místě německá softwarová skupina SAP. Jedinou britskou značkou v seznamu je Vodafone na 60. místě.
Zdroj: ČTK