31. 5. 2023 6:10
Komodity v portfoliu drobného investora: Přehled (převážně) býčích argumentů
Německé automobilové skupině Volkswagen v roce 2022 vzrostl čistý zisk na 15,8 miliardy eur, to je v meziročním srovnání nárůst o 2,6 procenta. Koncern to v úterý uvedl ve výroční zprávě. Tržby společnosti vzrostly o 11,6 procenta na více než 279 miliard eur.
Zisk před úroky a zdaněním, který je důležitým ukazatelem úspěšnosti Volkswagenu, meziročně stoupl o 12,5 procenta na 22,5 miliardy eur. Tento výsledek označil koncern jako robustní a uvedl, že k nárůstu zisku ve všech skupinách značek přispěl především lepší mix ve skupinách značek premium a sport, což jsou prémiové a luxusní vozy, a silnější pozice skupiny značek volume.
"Skupina značek volume i přes mírný pokles na 4,1 milionu dodávek v roce 2022 zaznamenala nárůst provozního zisku před započtením zvláštních položek na čtyři miliardy eur," uvedl koncern. V roce 2021 činil tento zisk před zdaněním a úroky 3,5 miliardy eur. Součástí skupiny volume, tedy značek určených pro masový trh, jsou mimo jiné VW, Seat či Škoda.
Značka osobních vozů VW loňský rok uzavřela s provozním ziskem 2,6 miliardy eur, což bylo meziročně o 22,5 procenta více. Této automobilce se dařilo i na rovině tržeb, které vzrostly o 8,7 procenta na 73,8 miliardy eur.
Koncern v úterý představil investiční plány, podle kterých se chce soustředit na rozvoj elektromobility a potřebných technologií a rovněž na digitalizaci. V příštích pěti letech, tedy od letošního roku do roku 2027, chce Volkswagen vyčlenit z investičního rozpočtu na digitalizaci a techniku pro elektromobily asi 180 miliard eur.
Plány Volkswagenu počítají s tím, že v roce 2025 bude mít každý pátý automobil prodaný skupinou čistě elektrický pohon a do roku 2030 každý druhý. I proto chce koncern investovat značné sumy do výstavby továren na bateriové články a do surovin. Dceřiná společnost PowerCo zodpovědná za baterie chce postupně do roku 2030 přesáhnout hranici ročních tržeb ve výši 20 miliard eur.
Důraz na elektrifikaci výslovně zmínil i generální ředitel Volkswagenu Oliver Blume. "Rok 2022 byl pro skupinu Volkswagen důležitý. Navzdory mimořádně nepříznivým podmínkám jsme pokročili s naší strategií. Podíl bateriových elektrických vozů činil na celkových dodávkách rekordních sedm procent," řekl Blume. Uvedl, že na tento výsledek chce skupina letos navázat rozšířením modelových řad. "Fiskální rok 2023 bude rozhodující pro plnění strategických cílů a pro urychlení pokroku v celé skupině," dodal.
Státy ve střední a východní Evropě nyní čekají na rozhodnutí Volkswagenu, kde postaví svou další bateriovou továrnu. Zájem o ni má i Česká republika, která nabízí lokalitu Líně u Plzně. Člen představenstva Thomas Schmall v pondělí řekl, že s rozhodnutím není nutné spěchat, protože potřeby koncernu jsou prozatím v Evropě pokryty. V Evropě již Volkswagen vybral tři místa pro tyto takzvané gigafactory, a to v severním Švédsku, Německu a ve Španělsku.
Současně s rozvojem elektromobility bude Volkswagen nadále investovat do spalovacích motorů. Vrchol ale nastane již v roce 2025, poté objem investic bude klesat.
Ve výroční zprávě se koncern věnuje i ruské invazi na Ukrajinu, která měla finanční dopady na hospodaření. Volkswagen uvedl, že v souvislosti s rozhodnutím zastavit obchodní aktivity v Rusku byla prodána již řada jednotlivých společností a o prodeji dalších se jedná. "Jako přímý následek rusko-ukrajinského konfliktu byly ve sledovaném roce 2022 stanoveny celkové náklady na asi dvě miliardy eur," uvedl Volkswagen.
Provozní zisk automobilky Škoda Auto v loňském roce klesl o 42 procent na 628 milionů eur. Výsledky negativně ovlivnil rusko-ukrajinský konflikt. Tržby se ale zvýšily o 18,5 procenta na 21 miliard eur.
Již dříve Škoda Auto oznámila, že loni dodala zákazníkům celosvětově 731 300 vozů, což bylo meziročně o 16,7 procenta méně. Mohly za to přetrvávající nedostatek polovodičů, válka na Ukrajině, potíže v dodavatelském řetězci, rostoucí ceny energií a surovin a pokračující nejistota na globálních trzích.
Škoda celosvětově zaměstnává 45 000 lidí. V současnosti nabízí zákazníkům více než deset modelových řad: Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Enyaq iV, Enyaq Coupé iV, Slavia a Kushaq.
Škoda Auto kromě České republiky vyrábí také v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích. Loni oznámila, že vstupuje na vietnamský trh.
V únoru 2022 rozhodlo představenstvo koncernu o zastavení výroby v Rusku i vývozu do Ruska na dobu neurčitou kvůli ruskému útoku na Ukrajinu. Toto rozhodnutí se týká obou ruských závodů v Nižním Novgorodu a Kaluze. Předloni bylo Rusko pro Škodu Auto druhým největším trhem.