US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Coca-Cola je vidět v Brazílii, Indie ji ale může srazit na kolena

Světově největší výrobce nealkoholických nápojů Coca-Cola se již nějakou dobu potýká s poklesem tržeb i zisku. Společnost proto s vidinou změny tohoto trendu masivně investovala do své propagace v rámci brazilského mistrovství světa ve fotbale. To by se jí mohlo vyplatit, protože v Brazílii byste jen těžko hledali místo bez typického červeno-bílého loga. Mezitím se ale firma dostala do problémů na dalším vysoce atraktivním trhu, v Indii.

Redakce IW
Redakce IW
27. 6. 2014 | 10:00
Emerging markets

Indické úřady firmě Coca-Cola nedávno nařídily, aby zastavila provoz ve své plnící továrně poblíž města Váránasí. Společnost pro své aktivity údajně v oblasti odebírala příliš mnoho vody, což se projevilo poklesem hladiny vody ve studnách místních obyvatel. Firma taktéž podle vyjádření úřadů výrazně zvýšila svoji produkci, což se mimo jiné podepsalo i na růstu znečištění, které z ní unikalo do okolí.

Vedení Coca-Coly nicméně obratem rozhodnutí indických úřadů napadlo a 20. června se mu podařilo pozastavit platnost zákazu výroby až do 5. srpna, kdy se bude rozhodovat o odvolání firmy. Společnost v prohlášení na svoji obhajobu mimo jiné uvedla, že její zlepšený výrobní proces umožňuje vyrobit stejné množství finálního produktu s využitím menšího množství vody.

Střet ekologie a ekonomických ambicí

"Vodu ve svém výrobním procesu používáme velmi zodpovědně a uvážlivě. Uvědomujeme si, že je důležitá nejen pro naše podnikání, ale i pro potřeby všech ostatních lidí, a proto sdílíme zájem na dosažení udržitelného stavu v otázce zásob tohoto zdroje," uvedla dále firma ve svém prohlášení.

Případ Coca-Coly dokonale ilustruje schizofrenní situaci, ve které se Indie nachází. Na jednu stranu země potřebuje zajistit dostatek potravy a vody pro rychle rostoucí populaci, na druhou stranu si ale nemůže dovolit odmítat zahraniční investice, které pro ni mají značný ekonomický význam.

Současné problémy navíc pro společnost nejsou ničím neznámým. V roce 1977 musela Coca-Cola z Indie úplně odejít poté, co vláda pod vedením tehdejší premiérky Indiry Gándhíové schválila zákon, který Coca-Cole umožňoval pokračovat v podnikání pouze ve spojení s indickými společnostmi. To ale firma odmítla. Do země se poté vrátila až v roce 1993. O jedenáct let později ale musela zavřít svoji továrnu ve městě Kérala. Úřady tehdy podnik obvinily ze spáchání škod v celkové výši 47 milionů dolarů.

Indové Cole teprve přicházejí na chuť

Indie přitom má potenciál stát se pro Coca-Colu jedním z klíčových trhů, jelikož růst tamních prodejů postupně vyvažuje výrazně klesající trh s nealkoholickými nápoji v Evropě a Spojených státech. Indický trh navíc stále není na vrcholu. Zatímco celosvětový roční průměr spotřeby Coca-Coly dosahuje 92 lahví na osobu, v Indii je to pouze 12 lahví.

Společnost již před dvěma lety oznámila, že hodlá do svého indického byznysu do roku 2020 investovat až 5 miliard dolarů. Po svém návratu do Indie v roce 1993 firma v průběhu 19 let investovala jen 2 miliardy dolarů, což dokládá, že její současný zájem o posílení pozice na tamním trhu je skutečně enormní.

Zdroj: Globalpost.com

BrazílieBRICSCoca-ColaEmerging marketsIndiePotravinyVoda
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio