US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,31 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Maloobchodní tržby v Česku v prosinci vzrostly více, než se čekalo

Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy klesly v prosinci reálně meziměsíčně o 0,4 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní zvýšily o 4,2 %, bez očištění o 5,9 %. Tržby rostly v motoristickém segmentu i v samotném maloobchodě. Za celý rok 2014 se neočištěné tržby meziročně zvýšily o 5,4 %.

Trh očekával meziroční růst maloobchodních tržeb o 5,5 %. Po očištění o vliv pracovních dní, což byl hlavní důvod listopadového zpomalení, byl růst v prosinci 4,2%, tedy na srovnatelné úrovni jako minulý měsíc (listopad +4,1 %, říjen +7,5 %). Na meziroční srovnání v listopadu a prosinci však již působí i efekt vyšší srovnávací základny, jelikož maloobchodní tržby ke konci roku 2013 rostly nejrychleji v roce 2013 (listopad +6,5 %, prosinec +5,6 %), a to i z důvodu zvýšených prodejů po listopadové intervenci ČNB.

Na rozdíl od předešlých měsíců přispěl k meziročnímu růstu tržeb podstatně méně motoristický segment (příspěvek 1,6 procentního bodu), nejvyšší příspěvek tak tradičně v prosinci připadal na maloobchod s nepotravinářským zbožím (2,6 bodu). Dle ČSÚ rostly tržby nejvíce z prodeje zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 23,8 %) a prodeje počítačového a komunikačního zařízení (o 19,2 %).

"Prosincová dynamika maloobchodních tržeb byla tak dle očekávání po slabším listopadu příznivější a nadále potvrzuje příznivý spotřebitelský sentiment. Maloobchodní tržby za celý rok 2014 vzrostly meziročně o 5,4 % a zaznamenaly nejvyšší růst od roku 2007 (v roce 2013 +1,1 %, 2012 -0,9 %, 2008 +3,1%, 2007: +10,1 %). Tržby tak potvrzují náš názor, že obavy z dalšího zvyšování intervenční hladiny ČNB jsou zatím předčasné," uvedl hlavní ekonom ING pro ČR Jakub Seidler.


Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel (CZ-NACE 45+47) se snížily v prosinci reálně meziměsíčně o 0,4 %. Meziročně tržby očištěné o kalendářní vlivy vzrostly o 4,2 %, bez očištění se zvýšily o 5,9 %. Na zvýšení tržeb se podílel jak motoristický segment, tak samotný maloobchod. Meziroční vývoj byl ovlivněn také o jeden den vyšším počtem pracovních dní v prosinci 2014 oproti prosinci 2013.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) klesly reálně meziměsíčně o 3,0 % a meziročně očištěné o kalendářní vlivy se zvýšily o 3,2 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 6,5 %, v tom za opravy o 5,6 % a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 6,7 %.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby zvýšily reálně meziměsíčně o 1,1 % a meziročně očištěné o kalendářní vlivy vzrostly o 4,6 %. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 5,8 %, v tom za pohonné hmoty o 13,6 %, za nepotravinářské zboží o 6,5 % a za potraviny o 2,8 %.

Nejvíce rostly tržby z prodeje zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 23,8 %) a prodeje počítačového a komunikačního zařízení (o 19,2 %). K celkovému růstu přispěl také maloobchod s výrobky pro domácnost (o 4,4 %), s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 3,8 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 3,6 %) a s oděvy a obuví (o 2,9 %). Vyšší tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 3,1 %) byly ovlivněny především růstem tržeb velkých podniků. Nižší tržby naopak zaznamenaly specializované prodejny potravin (o 0,7 %).

Za celý rok 2014 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu (CZ-NACE 45+47) zvýšily reálně meziročně o 5,4 %. Na celkový vývoj měl vliv především růst tržeb v motoristickém segmentu.

V motoristickém segmentu (CZ-NACE 45) se tržby reálně meziročně zvýšily o 11,6 %, v tom za prodej motorových vozidel o 12,1 % a za opravy o 9,6 %.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) vzrostly tržby reálně meziročně o 2,8 %. Kromě listopadu překročily tržby ve všech měsících roku 2014 úroveň srovnatelného období 2013. Nejméně rostly v 1. čtvrtletí (o 2,2 %) a nejvíce ve 4. čtvrtletí (o 3,5 %). Tržby za nepotravinářské zboží celoročně vzrostly o 4,3 %, za pohonné hmoty o 1,7 % a za potraviny o 1,3 %. Nejvyšší růst zaznamenal prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 19,7 %). Ve specializovaných prodejnách nejvíce rostly tržby za počítačová a komunikační zařízení (o 17,2 %), dále za výrobky pro domácnost (o 4,3 %), za výrobky pro sport, kulturu a rekreaci (o 4,1 %) a za oděvy a obuv (o 3,7 %). Naopak méně se prodávalo farmaceutické a zdravotnické zboží (o 2,6 %). Průměrný cenový deflátor za rok 2014 činil 100,4 %.

Zdroj: ČSÚ

Česká ekonomikaČeská republikaMaloobchod
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio