Nástupnictví hýbe trhem

Důvodů, proč prodat firmu, je nepřeberné množství. Velice aktuální je takzvaná otázka nástupnictví. Ze statistik totiž vyplývá, že je v současnosti více než polovina společností na prodej zejména kvůli tomu, že je jejich majitelé nemají v rámci rodiny komu předat.

Z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR zaměřeného na rodinné firmy vyplývá, že tuzemští majitelé společností ve velké míře netrvají na tom, aby firmu, kterou zpravidla vybudovali, nakonec převzal jejich rodinný příslušník.

"Pro majitele firem je důležité, aby společnost vedl někdo, kdo bude mít k danému podnikání vztah. 75 % z nich by se i proto nebránilo tomu, kdyby byl ve vedení někdo, kdo není z rodiny. Velká část z nich by dokonce zvažovala i prodej firmy, pokud by se vyskytla vhodná příležitost," uvádí reprezentativní průzkum z loňského roku.

Otázka nástupnictví

Zjištění průzkumu potvrzují i zkušenosti akvizičních poradců. Firma může být budována několik desetiletí, ale poté přijde generace, která o podnik již neprojevuje zájem a chce se uplatnit na pracovním trhu jiným způsobem. To podle aktuálních statistik platí až pro polovinu tuzemských společností, jež jsou nabízeny k prodeji.

"K prodeji firmy vedou jejich majitele různé důvody. Ti, kdo se vrhli do podnikání třeba v 90. letech, jsou často unavení, chtějí zvolnit, ale nemají v rodině nikoho, komu by firmu mohli zodpovědně předat. Jejich děti se třeba rozhodnou jít vlastní cestou. Také se setkáváme s majiteli, kteří se věnují více aktivitám, a na některé z nich tak již zkrátka nemají čas," vysvětluje výkonný ředitel  Corporate Finance České spořitelny Antonín Piskáček.

V Česku nemají rodinné firmy a "předávání žezla" takovou tradici jako například v Rakousku nebo v Německu, kde právě rodinné firmy vytvářejí více než polovinu pracovních míst a tvoří 91 % všech společností.

Potřeba peněz na rozvoj

Generační výměna ale není jedinou silou, která hýbe tuzemským trhem fúzí a akvizic. Běžné jsou i případy, kdy chce třeba část akcionářů nebo podílníků ze společnosti vystoupit, zatímco jiná část chce ve firmě zůstat a spolupracovat na jejím dalším rozvoji a expanzi.

"Velice významným motivem pro vstup nového investora do firmy je potřeba peněz na její další rozvoj. Realizujeme řadu transakcí, které mají jasný strategický podtext vedoucí k synergiím, diverzifikaci, zvyšování tržního podílu nebo třeba zvyšování kapacit ve výrobě," tvrdí Piskáček.

Dalším podstatným důvodem pro prodej firem jsou strategické změny v majetkovém portfoliu firem a holdingů, tedy změna obchodní strategie majitele a takzvaný prodej "nejádrového" byznysu. To se většinou týká velkých společností, které se zbavují vedlejších nebo doplňkových aktivit. V případě prodeje firem z portfolia investičních fondů bývá důvodem uplynutí investičního horizontu držení firmy.

"Existují ale i mnohem prozaičtější důvody pro prodej firmy. Může jít o zdravotní stav majitele, nebo prostě jen výborné hospodářské výsledky společnosti, které chce její majitel využít k dosažení co nejlepších prodejních podmínek a co nejvyšší ceny," vysvětluje Antonín Piskáček.

Výjimkou ale podle něj nejsou ani opačné případy, tedy prodeje v době, kdy se firmě nedaří. Důvodem k prodeji mohou být špatná ekonomická situace firmy a nedostatek cash flow. Na trhu existují specializovaní investoři, kteří tyto situace vyhledávají a jsou ochotni investovat do společností, které nejsou ve zrovna ideálním stavu. Základním předpokladem je, aby taková firma nabízela dobrý produkt.

"Na trhu vidíme mnoho investorů, kteří vyhledávají tento typ společností, protože rovnou počítají s jejich restrukturalizací, posílením kapitálu a cash flow. Kupují tyto firmy s tím, že pokud se jim je podaří postavit na nohy, o to větší budou mít později zisk," uzavírá Antonín Piskáček.

Více informací o prodeji a nákupu firem najdete na www.investicniweb.cz/akvizice


Rodinný byznys
 
Na trhu je řada úspěšných rodinných firem, které vznikly v 90. letech a jejichž majitelé po 20-25 letech zvažují, co s těmito firmami udělat, a to s ohledem na svůj věk a rodinné poměry. Mnozí z nich si proto najímají poradce, aby jim pomohli buď s předáním byznysu další generaci v rámci rodiny, nebo s prodejem firmy. V případě prodeje chtějí za své celoživotní dílo odpovídající cenu a mnohdy i jistotu, že firma bude pokračovat v nastaveném směru.

Fúze a akvizice
Přestat sledovat
Byznys a podnikání
Přestat sledovat
13. 4. 2021 17:01
Ronald Schubert (WOOD & Company): Největším rizikem je růst výnosů dluhopisů, současné úrovně ale…
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
10. 4. 2021 20:31
Jaroslav Brychta (XTB): V rámci výsledkové sezóny budou nejdůležitější výhledy samotných firem
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
8. 4. 2021 17:01
Michal Semotan (J&T Banka): Brzdou růstu akcií ČEZ je i jeho management, zajímavými tituly jsou na…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
9. 4. 2021 6:41
Česká energetika má prostor se připravit na budoucnost, čas ale utíká. Panika je vyvolaná lobbisty…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Dividendy
Přestat sledovat
Energetika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat