Podnikatelské nástrahy lze překonat jedině tvořivostí

V posledním celosvětovém průzkumu IBM vyjádřilo 1 500 generálních ředitelů velké obavy z budoucnosti. Budoucí turbulence jako terorismus, technologické skoky či finanční krize překonají jen díky větší tvořivosti.

V 60. a 70. letech bylo podnikání jednoduché. Trh se metaforou přirovnával k široké dálnici, která má jasný začátek a konec i předvídatelný průběh. Podnik byl široká pohodlná limuzína a řídit ji po spolehlivé cestě nebyl žádný problém. Být top manažerem bylo snadné.

Dnes jsou svět a trh tak nepředvídatelné, že se přirovnávají k neprobádané džungli, kde nejsou žádné cesty. Úspěšná firma je přirovnávána k džípu, který má satelitní navigaci, naviják, nářadí a velmi dobrou posádku, která si umí se vším poradit. Posádka neví, kde budou vyvrácené stromy, sesuv svahu, propast či divoká řeka.

V této metafoře je navigací myšlena kreativita a cit manažerů pro porozumění slabým signálům budoucích trendů, naviják a nářadí symbolizuje schopnost pomoci si ve všem sám. Posádka džípu představuje management a zaměstnance, kteří jsou nadšení, flexibilní, tvořiví, kteří rádi pracují v prostředí neurčitosti a nepředvídatelnosti a rádi experimentují. Ne všechny posádky džípů uspějí. Dojedou jen ti nejlepší.

Druhy tvořivosti v podniku

Podle průzkumu, který IBM od září 2009 do ledna 2010 provedla v šedesáti zemích světa, ve třiatřiceti oborech, se oslovení CEO shodují, že nejdůležitější vlastností top manažerů je tvořivost. Rozlišujeme kreativitu organizační, inovační a vůdcovskou. Podle toho, co manažer dělá, by měl v sobě mít vhodný mix těchto tří druhů kreativity.

Generální ředitel by měl mít v sobě nejvíce zastoupenu vůdcovskou kreativitu (40 až 50 %), aby neustále hledal způsoby získávání lidi pro nové myšlenky a jejich udržení v trvalém nadšení. Pak v sobě musí mít dostatečnou organizační kreativitu (20 až 30 %), aby mohl pružně měnit organizační strukturu a nacházet nové způsoby organizace práce. Měl by v sobě mít také část inovační kreativity (20 až 30 %), aby věděl kam má firma směřovat, jak inovovat, aby dokázal odhalit obchodní příležitosti, které nikdo jiný z konkurentů nevidí. Měl by se umět obklopit tvořivými lidmi a povzbuzovat je k mimořádným výkonům. Prototypem takového člověka je např. Richard Branson, který vlastní asi 360 firem sdružených pod Virgin Group.

Vedoucí vývoje by měl mít v sobě 50 až 60 procent inovační kreativity, aby dokázal hledat nové nápady, aby měl cit pro slabé signály budoucích trendů, aby hledal inspiraci i v jiných oborech apod. Musí mít 20 až 30 procent organizační kreativity, aby práci vývojářů uměl efektivně organizovat a 20 procent vůdcovské kreativity, aby uměl své lidi povzbuzovat a individuálně motivovat či vytvářet týmového ducha a synergické efekty.

Vedoucí výroby by měl mít asi 50 procent organizační kreativity, 30 procent vůdcovské kreativity a 20 procent inovační kreativity, aby mohl s vývojáři a technology nacházet úspory v procesech a vymýšlet možnosti zvyšování přidané hodnoty.

Pokračování článku najdete na serveru Profit.cz

Inovace
Přestat sledovat
16. 1. 2021 20:30
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Býčí trh
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Medvědí trh
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
15. 1. 2021 12:22
Dolar by měl letos napravovat ztráty v páru s eurem, zajímavý může být také ruský rubl. Měna není totéž jako akcie, vysvětluje stratég
Americký dolar
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Forex (FX)
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Miroslav Plojhar
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Ruský rubl
Přestat sledovat
14. 1. 2021 6:48
El-Erian: Na akciovém trhu je racionální bublina, růst výnosů dluhopisů ale vysílá varovný signál
Americké akcie
Přestat sledovat
Americké státní dluhopisy
Přestat sledovat
Býčí trh
Přestat sledovat
Dluhopisový trh
Přestat sledovat
Investiční bubliny
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Přestat sledovat
13. 1. 2021 13:04
Úpadek dolaru? Vlhký sen Rusů se hned tak nenaplní, vedle ekonomiky pozici americké měny drží i mocenský význam USA
Americký dolar
Přestat sledovat
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Spojené státy americké (USA)
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat