27. 2. 2021 20:31
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
Rychlé a výrazné změny, které způsobuje globalizace na steroidech datující se od pádu Berlínské zdi, přinášejí zásadní výzvy, ale i obrovské příležitosti. Na ty související se změnami v oblasti vzdělá(vá)ní a na trhu práce se 8. a 9. listopadu zaměřilo ekonomické fórum Kostelec 2019: Revoluce práce je tu. (Ne)bojte se!.
Zamrzlo skutečně české školství v době Rakouska-Uherska? Co je největším problémem vzdělávacího systému? A co je třeba udělat pro to, aby výuka odpovídala potřebám dynamického 21. století? To jsou jen některé z otázek, na které hledal odpovědi první den konference Kostelec 2019: Revoluce práce je tu. (Ne)bojte se!
Diskutující, mezi nimiž byli například zakladatel a ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl, senior analytik platformy Alter Eko Martin Kupka, zřizovatel a ředitel Gymnázia Jana Palacha Michal Musil nebo konzultant a zakladatel platformy Alter Eko Roman Chlupatý, se shodli, že na výzvy, kterým dnes čelíme v souvislosti s rychlým vývojem technologií, by mělo v první řadě reagovat školství. Jenže to tak často nečiní.
Zakladatel a ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl za zásadní problém označil skutečnost, že většina rodičů je se stavem českého školství spokojená. "Rodiče po školách požadují, aby tam jejich děti učitelé srovnali do latě. Dokud se toto nezmění, bude aplikace změn ve školách složitá," řekl. Generální ředitelka Svazu průmyslu a dopravy ČR Dagmar Kuchtová a senior analytik platformy Alter Eko Martin Kupka ale upozornili také na podfinancovanost školství a na celkově nízkou prestiž učitelské profese. "Slabý zájem o učitelství je v dnešní době dán i tím, že stát učitelům bere jejich poslání, které ve škole vidí. Nedává jim prostor, aby mohli dělat to, co skutečně dělat chtějí," upozornil také Šteffl.
Shoda mezi diskutujícími panovala na tom, že je dávno přežitý systém memorování, kdy jsou žáci a studenti nuceni učit se zpaměti velké objemy informací zcela bez kontextu. Podle zřizovatele a ředitele pražského Gymnázia Jana Palacha Michala Musila by žákům a studentům mělo být mimo jiné umožněno neformální a paralelní vzdělávání. "Škola už totiž dávno není jediným zdrojem informací a poznání," zdůraznil.
Během diskuzí ale zazněla i slova naděje. "Přístup škol se zlepšuje a některé už skutečně fungují jinak," prohlásil Ondřej Šteffl. Zároveň ale upozornil, že je třeba k transformaci školství přistupovat jako k procesu bez konce. "Změny ve školství musíme řešit s výhledem pro příštích deset nebo dvacet let. Pokud dnes začneme provádět změny odpovídající aktuálnímu stavu, budeme za pár let ve stejné situaci, v jaké jsme dnes," řekl.
Podobně uvažovala i Dagmar Kuchtová, která vidí problém mimo jiné v tom, že školy stále žáky a studenty připravují pouze na jedno konkrétní povolání, a nereflektují tak skutečnost, že v kontextu dynamického vývoje je dnes na trhu práce poptávka hlavně po pracovní flexibilitě.
"Středobodem každého předmětu by měla být láska ke vzdělání. V každém předmětu je ukryté poznání, současné nastavení systému ale tento rozměr školství zabíjí," prohlásil zakladatel platformy Alter Eko Roman Chlupatý, a nastínil tak, kde hledat cestu nejen ke zvýšení prestiže učitelské profese, ale i k posílení motivace ke studiu samotných žáků a studentů. Jak se totiž všichni páteční panelisté shodli, jenom vyšší platy učitelů české školství změnit nedokážou.
Navrátil (ČS): Silným ekonomickým faktorem je #demografie. V #ČR klesá počet lidí v kategorii 15-64 let. Zachránit nás může sázka na digitalizaci, #technologie. Dovoz pracovní síly ze zahraničí fungovat nemusí, protože tento problém se týká i východní Evropy. #ekonomika #práce
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 8, 2019
Navrátil (ČS): Trh #práce je tak napjatý, že jediným východiskem pro firmy je se z tohoto stavu proinvestovat. Ubývá lidí, kteří chtějí pracovat na místech, kde jsou vyžadovány "jen ruce a nohy". V této oblasti je třeba posilovat automatizaci a robotizaci.
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 8, 2019
Procházka (EGAP): Měnové války nefungují, ale trpí jimi všichni. Jejich výsledkem je vždy pokles světového #bohatství. (potvrzeno historicky i ekonomickou teorií). #TradeWars #ekonomika
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 8, 2019
Kuchtová (Svaz průmyslu a dopravy): #Školství tempu současných změn nestačí. Školy mimo jiné stále připravují žáky a studenty jen na jedno povolání. #práce #vzdělávání
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 8, 2019
Kupka (Alter Eko): Problémem je, že budou vznikat nové profese, tedy že přímo na ně nemůžeme žáky a studenty připravit. Proto je třeba je připravovat tak, aby byli flexibilní,
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 8, 2019
Kupka (Alter Eko): V #ČR je nedostatek nadšených, flexibilních, nadaných, zkrátka dobrých učitelů. Jejich počet ale nevzroste, pokud se nezvýší i prestiž tohoto #zaměstnání. #školství #vzdělávání #učitelé
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 8, 2019
Šteffl (Scio): Veřejnost je se stavem #školství spokojená. Dokud se toto nezmění, bude aplikace změn ve školách složitá. Na tomto je třeba pracovat. #kostelec9
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 8, 2019
Šteffl (Scio): #Školství nemá firmám připravovat zaměstnance. Školství je služba společnosti. Lidé budou do budoucna procházet různými povoláními a firmy je budou muset přeškolovat. Školství je určené pro lidi, ne pro firmy. #vzdělávání #kostelec9
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 8, 2019
Šteffl (Scio): Změny ve #školství musíme řešit s výhledem pro příštích deset nebo dvacet let. Pokud začneme provádět změny odpovídající současnému stavu, budeme za pár let ve stejné situaci, jako jsme dnes. #vzdělávání
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 8, 2019
Chlupatý (Alter Eko): Problémy ve #školství mohou být řešené i jinak než jen penězi. Učitelům chybí i to, že by bylo řečeno, jak se pozná dobrý učitel. #vzdělávání #učitelé
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 8, 2019
Chlupatý (Alter Eko): Středobodem každého předmětu by měla být láska ke #vzdělání. V každém předmětu je ukryté poznání, současný systém ale tento rozměr předmětů zabíjí. #školství #kostelec9
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 8, 2019
Musil (Gymnázium Jana Palacha): #Studenti musí získat možnost neformálního a paralelního #vzdělávání. #Škola už totiž dávno není jediným zdrojem informací. #kostelec9
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 8, 2019
Musil (Gymnázium Jana Palacha): #Školy by se měly ještě více otevřít odborníkům z praxe. #školství #vzdělávání
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 8, 2019
Čech: #Rodiče nezřídka vnímají výsledky svých dětí ve škole jen prostřednictvím známek. To je podle mě špatný přístup. #školství #vzdělávání
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 8, 2019
Firmy si musí v první řadě ujasnit, co budou zákazníkům a klientům v měnícím se světě nabízet. Tak by se dalo shrnout jedno ze základních doporučení sobotní části konference. Diskutovalo se ale také o klíčových dovednostech zaměstnanců nebo o tom, jak budovat svoji osobní kariérní značku.
V souvislosti s byznysmodelem pro 21. století bylo zmíněno například navazování komplexních služeb na úspěšné produkty. Jako příklad takové transformace obchodního modelu byl uveden britský výrobce leteckých motorů Rolls-Royce. Zakladatel 6D Academy Pavel Kysilka také vysvětlil, proč nesouhlasí s rozšířeným tvrzením, že je Česko jen levnou montovnou. "Obecně v práci řešíme problémy jednoduché, složité a komplexní. V české ekonomice dominuje oblast složitých. Kdybychom byli montovnou, byli bychom hlavně v oblasti jednoduchých," řekl.
Diskutující upozornili také na potřebu nových dovedností zaměstnanců. "Klíčovými dovednostmi pro 21. století jsou podle nás schopnost orientovat se, schopnost adaptovat se, schopnost přesvědčovat, schopnost spolupracovat, schopnost vést a schopnost empatie," pokračoval Pavel Kysilka.
Ladislav Kučera, generální ředitel společnosti HAYS CZ, upozornil, že "byznys si musí uvědomit, že bude muset začít být aktivnější ve vzdělávání lidí. Změny ve školství jsou totiž zatím nedostatečné." Zároveň ovšem nabídl i optimistický výhled pro tuzemskou ekonomiku. "V Česku je velká tradice průmyslu. Jakmile se spojí s technologiemi, robotizací a umělou inteligencí, může být jeho rozvoj dynamický. Hra Pokémon GO, která získala 50 milionů uživatelů za pouhých 19 dní, také nebyla bleskem z čistého nebe, ale byla založená na něčem starším," řekl.
Otázce práce s talentem se věnoval učitel, trenér a mentor Antonín Barák starší. Ten upozornil na velký význam důvěry a spolupráce. "Bez důvěry nedokážeme nic. Když nejsou lidé tým, nepomůže jim ani to nejlepší vzdělání," prohlásil. A přidal i jednu praktickou radu: "Pokud vidíte, že se tým rozvíjí, nechte ho a jen na něj dohlížejte. V takovou chvíli není důvod do procesu aktivně vstupovat."
Ladislav Kučera se ještě na závěr zaměřil na problematiku budování osobní kariérní značky. "Člověk musí vnímat sebe sama. Znát své cíle, stanovit si milníky, určit si přednosti, rozpoznat své nedostatky a na základě toho vystavět svou osobní značku," shrnul a dodal jeden důležitý poznatek: "Pracovní svět není jen o sociálních sítích. Je i o osobních kontaktech. Už jen to, že něčemu věnujeme svůj volný čas, o nás něco vypovídá. Sociální sítě jsou velmi rychlé, vztahy na nich vytvořené jsou ale nepoměrně slabší než ty vytvořené ve skutečném světě."
Barák: #Děti mají stále obrovský #talent. Jde jenom o to, abychom je nechali rozkvést.
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 9, 2019
Barák: Bez důvěry nedokážeme nic. Když nejsou lidé tým, nepomůže jim ani to nejlepší #vzdělání.
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 9, 2019
Barák: Pokud vidíte, že se tým rozvíjí, nechte ho a jen na něj dohlížejte. V takovou chvíli není důvod do procesu aktivně vstupovat. Obrovskou hodnotou je #důvěra.
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 9, 2019
Kysilka (6D Academy): V práci řešíme problémy jednoduché, složité a komplexní. V české ekonomice dominuje oblast složitých. Kdybychom byli montovna, byli bychom v oblasti jednoduchých. #ekonomika
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 9, 2019
Kysilka (6D Academy): Definovali jsme oblasti klíčových dovedností pro 21. století. Jsou to: schopnost orientovat se, schopnost adaptace, schopnost přesvědčit, schopnost #spolupráce, schopnost #vedení, schopnost #empatie.
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 9, 2019
Kučera (HAYS CZ): V kontextu změn se mění poptávka po dovednostech. Český vzdělávací systém není ideální a #byznys si musí uvědomit, že bude muset začít být aktivnější ve vzdělávání lidí. Změna školství je zatím nedostatečná. #technologie
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 9, 2019
Kučera (HAYS CZ): V #ČR je velká tradice #průmysl-u. Jakmile se spojí s #technologie-mi, robotizací a #AI, může být jeho rozvoj dynamický. Hra Pokémon GO, která získala 50 milionů uživatelů za 19 dní, také nebyla bleskem z čistého nebe, ale byla založená na něčem starším.
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 9, 2019
Kačmář (Microsoft): Umělá inteligence nejdříve nahradí lidi tam, kde je prováděná rutinní opakovaná činnost: Nehovoříme přitom jen o dělnických profesích. Příkladem mohou být radiologové, #řidiči, lidé v call centrech, #překladatelé atd. #technologie #práce
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 9, 2019
Kačmář (Microsoft): Profese, ve kterých lidé nahrazeni umělou inteligencí nebudou nebo ve kterých budou nahrazováni hůře, jsou ty s větším podílem tzv. měkkých dovedností (učitelé, zdravotní sestry atd.) #technologie #AI
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 9, 2019
Kučera (HAYS CZ): Potřebuji vnímat sám sebe. Znát své cíle, určit si nějaké milníky, určit si přednosti, rozpoznat své nedostatky a na základě toho vystavět svou osobní značku.
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 9, 2019
Kučera (HAYS CZ): Důležité je také vědět, jak nás vnímá naše okolí, a to nejen rodina, ale celá komunita. A nesmíme se bát zpětné vazby.
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 9, 2019
Kučera (HAYS CZ): Pracovní svět ale není jen o sociálních sítích. Je i o osobních kontaktech. Už jen to, že něčemu věnuji svůj volný čas, o mně něco vypovídá. Sociální sítě jsou velmi rychlé, vztahy na nich vytvořené jsou ale nepoměrně slabší než ty vytvořené ve skutečném světě.
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 9, 2019
Kučera (HAYS CZ): Jsme hodně limitovaní tím, že se bojíme #neúspěch-ů. Neustále hledáme něco nového, což svědčí o tom, že nevěříme vlastním konceptům. Důležitá je #transparentnost a #důvěra.
— AlterEkoCZ (@AlterEkoCZ) November 9, 2019