Sedm věcí, které chcete vědět o Tesle
|

Sedm věcí, které chcete vědět o Tesle

Společnost Tesla pozitivně překvapila svými výsledky za první kvartál 2018 (ano, o menší než očekávané ztrátě se hovoří jako o příjemném překvapení), ale problémy výrobce elektrických aut to neřeší. Podívejme se, co investory na této společnosti nejvíce zajímá, respektive na co je dobré si při investování do jejích akcií dát pozor.

Tesla Americké akcie Technologie Auta

Tesla dosáhla v prvním čtvrtletí mírně lepších tržeb i nižší ztráty, než čekali analytici. Problémy s ubývající hotovostí (jen za kvartál firma utratila 1,05 miliardy USD ze své hotovostní rezervy) a neschopnost dostávat svým slibům pokračují, ale firma slibuje, že již v červenci bude schopna vyrábět týdně 5 000 kusů svého Modelu 3. Elon Musk před časem připustil, že produkci omezuje výroba baterií v továrně v Renu, ale to není to jediné, co investory zajímá.

1. Autopilot

Elon Musk v minulosti slíbil, že již v roce 2017 předvede jízdu autem z Kalifornie do New Yorku kompletně pod vedením autopilota, k čemuž nedošlo. Nemálo zákazníků již zaplatilo 3 000 USD za to, že jejich auta budou plně automatická, ale technologie zatím nefunguje. Smrtelná nehoda inženýra z Applu Waltera Huanga v Modelu X situaci komplikuje. Ačkoli Musk tvrdí, že nová technologie Tesla Network bude něco jako kombinace Uberu a Airbnb, je potřeba vyčkat na regulační rámec, který do odvětví vnese více světla. Zatím je ale plně autonomní Tesla v nedohlednu.

2. Automatizace

Elon Musk sice tvrdil, že konkurenční výhodou Tesly v dlouhodobém horizontu nebude samotné auto, ale továrna jako stroj, který vyrábí produkty. Nedávno musel připustit, že nadměrná automatizace v Tesle byla chyba. "Abych byl přesný, moje chyba. Lidé jsou podceňováni," řekl. V továrně ve Fermontu pracuje 10 000 lidí a Musk musí najímat nové pracovníky, aby dostál slibům o produkci Modelu 3. Kolik jich nakonec bude, investory velice zajímá.

3. Kdo je šéf?

V nejvyšším vedení Tesly jsou čtyři lidé - generální ředitel Musk, finanční ředitel Deepak Ahuja, šéf technologů Jeffrey Brian Straubel a senior viceprezident technologů Doug Field. V červnu se ale bude rozhodovat o tom, zda bude mít firmu pod kontrolou pouze jeden nezávislý šéf, jímž je od roku 2004 právě Musk. Firma nemá šéfa prodeje ani služeb a Musk nemá v plánu nahradit provozního ředitele Jona McNeilla, který zkraje roku odešel do firmy Lyft. Od listopadu je navíc na odchodu další člen vedení Steve Jurvetson.

4. Čína

Tesla vystavovala své modely 3, S a X na autosalonu v Pekingu, Čína je zkrátka velký trh. Vláda slibuje, že v budoucnu již zahraniční výrobci nebudou muset vytvářet společné podniky s čínskými partnery, aby mohli vyrábět automobily, a současně sníží dovozní cla. To je pro Teslu dobré, ale musí se ještě domluvit s vládou v Šanghaji na otevření nové továrny. Je otázka, zda to má při vytíženosti továrny ve Fermontu smysl, ale Čína je trh, který nelze vynechat.

5. Otázka za 35 tisíc USD

Když Musk odhaloval nový Model 3, určil jeho cenu na 35 tisíc USD. Zatím ale není jasné, zda je to základní cena, nebo budou dostupné i levnější modely, a tak není známa ani průměrná cena. Poté, co někteří zákazníci zrušili rezervace, se neví ani to, kolik si jich nakonec auto koupí. Otázkou je také to, kdy firma prodá 200 tisíc vozů, což je hranice, do které si zákazníci budou moci uplatnit slevu na dani 7 500 USD.

6. Stížnosti na služby

Vedle neschopnosti vyrobit dostatek vozů Model 3 jsou problémem firmy také hromadící se stížnosti zákazníků, zejména na nekvalitní karoserii, lak a další. Otázkou zůstává, na jaké služby si budou majitelé aut Tesla nejčastěji stěžovat a kolik jich (aut, ne zákazníků) již skončilo v servisu.

7. Kde je model Y?

Tesla již veřejnosti předvedla tahač Tesla Semi a také nový Roadster, ale další slibovanou novinku, crossover s pracovním názvem Model Y, zatím nikdo neviděl. Mezi modely vozů Tesla je stále nejpopulárnější Model S, ale je pravda, že většina ostatních výrobců se orientuje na výrobu SUV. Bude zajímavé, jak Musk zareaguje na tento trend mezi klienty a kde se vlastně bude Model Y vyrábět, když kapacita továrny ve Fermontu je zjevně nedostatečná.

Zdroj: Bloomberg