Šéf aerolinek Wizz Air už nespoléhá na letní oživení letecké dopravy

Šéf maďarské nízkonákladové letecké společnosti Wizz Air József Váradi už nespoléhá na to, že se letecká doprava v létě zotaví. Protipandemická opatření přetrvávají a očkování proti covidu-19 podle něj vázne. Nejasný výhled ohrožuje plánované zvýšení kapacity, upozornil mimo jiné Váradi. Jeho pohled se liší od optimističtějších plánů konkurenčních leteckých společností easyJet a Ryanair.

EasyJet, což jsou největší britské aerolinky co do počtu přepravených cestujících, ve středu oproti tomu uvedl, že je připraven v květnu posílit provoz ve většině zemí a začít létat "ve velkém". Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair na konci března informovaly, že letos v létě počítají s 80 procenty své obvyklé kapacity.

Váradi má za to, že v horizontu tří až čtyř měsíců nelze kvůli nejistotě ohledně uvolňování opatření odhadnout úroveň poptávky. Maďarské aerolinky původně počítaly se zvýšením kapacity na 70 až 80 procent normálu před pandemií. "Musíme ta čísla sladit s realitou," konstatoval Váradi. "Je možné, že této úrovně dosáhneme, ale nemůžeme to garantovat. Není to věc plánování, záleží na vládních restrikcích," dodal.

Výhled Wizz Airu na léto, kdy aerolinky vydělávají nejvíce peněz, se shoduje s odhady analytiků, které jsou čím dál konzervativnější, upozorňuje Bloomberg. Váradi nepochybuje, že jednou se poptávka zotaví. "Nevíme ale, zda to bude v létě, v zimě, anebo až příští rok na jaře," uvedl Wizz Air v prohlášení. Letos v létě počítá "pouze s postupným oživováním letecké dopravy".

Váradi připomněl, že Evropa letecké cestování omezuje více, než se původně čekalo. Zmínil přitom dopady prostojů v očkování. Letecké cestování se na starém kontinentě zotavuje pomaleji než v Severní Americe či v Asii. Evropa má v poměru s nimi kvůli řadě menších zemí nižší zastoupení vnitrostátních letů. Americká letecká společnost Delta Air Lines například ve čtvrtek uvedla, že počítá s návratem k ziskovosti ve třetím čtvrtletí.

Wizz Air nicméně počítá s tím, že si zachová všech 40 základen. Objednávku na 27 letadel Airbus A320, která mají být dodána do 12 měsíců, také zrušit nehodlá. Letecká společnost má na účtech asi 1,6 miliardy eur, což by jí mělo v současném režimu vydržet ještě tři roky.

Zdroj:
ČTK
Evropské akcie
Přestat sledovat
Koronavirus
Přestat sledovat
Turismus a cestovní ruch
Přestat sledovat

Videotéka

10. 5. 2021 12:01
Investorský magazín: Family office od A do Z
Bohatství
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Komerční reality
Přestat sledovat
Nemovitosti
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
8. 5. 2021 20:31
Vladimír Vávra (WOOD & Company): V technologickém sektoru bych nyní preferoval nejen vysoký růst,…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
6. 5. 2021 17:01
Jaroslav Vybíral (ČSOB AM): Pandemie ukázala, že inovativnost vždy obstojí. Masivní fiskální a…
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
6. 5. 2021 17:21
Chlupatý & Sedláček: Kapitalismus se (z)mění. I kvůli pandemii covidu-19
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Globalizace
Přestat sledovat
Informační technologie
Přestat sledovat
Internet
Přestat sledovat
Kapitalismus
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat