Uložte si peníze na mnoho let, pohlídá vám je sám Buddha

Čínské umění se těší rostoucí oblibě evropských sběratelů, dominantními hráči jsou ale Číňané z celého světa. Galerie Arcimboldo zve na aukci čínské malby a starožitností, která se koná 5. prosince v Kaiserštejnském paláci v Praze.
Galerie Arcimboldo, specializující se na aukce asiatik, vstoupila na tuzemský aukční trh před třemi lety a zaznamenala rekordní prodeje především v oblasti čínské moderní malby. Za více než 4 miliony korun (včetně aukční provize) se zde prodaly dva čínské obrazy ("Tykve" nejznámějšího čínského malíře 20. století Čchi Paj-Š´e a "Dvě dívky na oslu a stařec" od Chuang Čoua), loni v květnu byl pak za 8 milionů korun vydražen Čchi Paj-š´ův obraz "Kachny pod rákosem" z roku 1952. Tato tuš na papírovém svitku si dodnes drží prvenství v kategorii čínské malby a je druhým nejdráže prodaným uměleckým dílem asijské provenience u nás.
Galerie Arcimboldo chystá na 5. prosince do Kaiserštejnského paláce na Malé Straně v Praze další aukci. Celková vyvolávací cena osmi desítek dražených děl z oblasti čínského malířství a starožitností je 22 milionů korun, přičemž několik položek začíná na částce vyšší než milion korun. Jádrem nabídky je 35 obrazů ze sbírek významných českých sinologů i amatérů, kteří se do Číny vypravili v rámci kulturních výměn v 50. letech 20. století. Tento výjimečný soubor zahrnuje i osm obrazů Čchi Paj-š´e. Mezi nejzajímavější položky patří bezesporu také díla čínského krajináře 1. poloviny 20. století Wu Chu-fana a dále malířů Sü Pej-Chunga, Čchen Šao-meje a Li Kche-žana. V aukci se objeví i několik kvalitních bronzových plastik a porcelánů.
Rudolf II. věděl své
"Asijské umění je u nás chápáno spíše jako dekorace než investice. My se tento přístup snažíme už čtvrtým rokem postupně měnit, chtěli bychom ukázat, že umění z Asie může být lepší investicí než obrazy momentálně módních českých malířů klasické moderny," upozorňuje majitel Galerie Arcimboldo Oldřich Hejtmánek v rozhovoru pro magazínu ART+. Dodává však, že zatím bohužel nezná žádnou významnou tuzemskou sbírku japonského nebo čínského umění, která by byla cíleně budovaná.
Přitom tradice sběratelství čínského umění a uměleckého řemesla u nás sahá až ke kabinetu kuriozit císaře Rudolfa II, který v něm měl zastoupeny předměty ze slonoviny, perleti nebo laku a různé druhy porcelánu, pocházející z Číny. V 17. a 18. století se artefakty orientální provenience staly předmětem zájmu evropských aristokratických kruhů.
Prvními sběrateli čínského umění v pravém slova smyslu byli na začátku 20. století malíř Vojtěch Chytil a Josef Martínek, čínské umění sbírali a milovali i jiní umělci, například Emil Filla, Ludvík Kuba nebo Jan Lauda. Druhá sběratelská vlna potom spadá do 50. let, kdy k nám členové našich delegací, navštěvujících Čínu v rámci československo-čínské kulturní výměny, přivezli celou řadu velmi kvalitních ukázek moderní čínské tušové malby. V tomto období byli velkými propagátory čínského umění především Adolf Hoffmeister, Zdeněk Sklenář nebo Lubor Hájek.
Hejtmánek očekává, že klientelu prosincové aukce Galerie Arcimboldo budou podobně jako na předchozích aukcích tvořit především cizinci, kteří nakoupí nejdražší a nejzajímavější položky. Většinu z nich tvoří čínští sběratelé z celého světa, což odpovídá současnému zahraničnímu trendu, kdy se čínští kupci zajímají nejen o díla starých evropských mistrů a o moderní umění, ale také o čínské umění z evropských sbírek, které nakupují a dovážejí zpět do vlasti.
Více informací o aukci a aukční katalog najdete ZDE:
BUDDHA ŠÁKJAMUNI
Dynastie Ming, 16. století. Výška 33 cm. Zlacený bronz.
Buddha Šákjamuni je zde zobrazen v lotosovém sedu. Ruce jsou složené na sobě v meditačním gestu (dhjánamudra). Buddhovo tělo, oděné do bohatě nařaseného roucha s ozdobným květinovým pásem na okrajích, nese na hrudi symbol svastiky. Jeho klidný, ale soustředěný výraz a přivřené oči vypovídají o hlubokém pohroužení do meditace.
Provenience: Významná německá sbírka.
Stojící kůň
Autor: Sü Pej-chung (1895 až 1953)
1949, 90 × 46 cm. Tušová malba na papíře. Rámováno.
Obraz je variací na Sü Pej-chungovo oblíbené téma koně. Zde je zachycen s nadzvednutou levou přední nohou a načechranou hřívou, jakoby se právě zastavil po dlouhém cvalu. Jeho postava je namalována jistými tahy štětce, které svědčí o autorově mistrovství při zpracování tohoto námětu.
(Nápis: Začátkem zimy roku 1949 v Pekingu namaloval Pej-chung.)
Pečeť: Sü Pej-chung.
Provenience: Sbírka Karla Starého, vojenského přidělence v Severní Koreji v letech 1953 až 1957.
Aktuality
