Úřad FAA nařídil okamžitou kontrolu vybraných Boeingů 777

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil okamžitou kontrolu letadel Boeing 777-200 se stejným motorem, jaký o minulém víkendu začal u jednoho z letadel ve vzduchu hořet. Úřad bezprostředně po nehodě všem aerolinkám doporučil, aby letadla zatím nepoužívaly, nyní doporučení změnil v příkaz provést důkladnou kontrolu titanových lopatek motoru před opětovným nasazením do provozu.

Letadlu americké společnosti United Airlines v sobotu krátce po startu na letišti v Denveru začal hořet pravý motor. Stroj se bezpečně vrátil na letiště, za letu z něj ale odpadl kus motoru a dalších částí, které spadly před rodinný dům na předměstí. Nikomu v letadle ani na zemi se nic nestalo. Letadlo bylo osazeno motory Pratt & Whitney PW4000 a letadel s těmito motory se nyní týká povinnost důkladné kontroly motorů.

Prvotní vyšetřování Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) už v pondělí ukázalo, že motor vzplál zřejmě v důsledku únavy materiálu. Aerolinky proto na pokyn FAA teď musejí provést tepelnou zkoušku lopatek v přední části motoru, oznámil úřad.

"Na základě prvotních výsledků, které dostáváme, a na základě dalších dat z pokračujícího vyšetřování, může FAA toto nařízení upravit a stanovit nový interval inspekcí, případně nařídit ještě další inspekce," píše se v úterní zprávě amerického úřadu.

Letadla Boeing 777-200 a 777-300 patří ke starší generaci strojů, které jsou méně efektivní než novější modely. Nyní je používá jen pět leteckých společností, a to United Airlines, Japan Airlines, ANA Holdings, Asiana Airlines a Korean Air Lines. Většina dopravců je postupně vyřazuje z flotily, uvedla agentura Reuters. Letadlo, které mělo nad Denverem nehodu v sobotu, je staré 26 let.

Motor, který v sobotu selhal, je stejný typ, jakým je v celém světě osazeno 128 letadel. To je méně než deset procent globální flotily, která čítá více než 1600 letadel Boeing 777 dodaných aerolinkám.

V roce 2018 selhal jeden z motorů také u letadla United Airlines a tehdy vyšetřování také ukázalo na únavu materiálu velkých lopatek. V březnu 2019 proto FAA nařídil provádět u nich kontrolu každých 6500 cyklů. Jedním cyklem se rozumí vzlet a přistání.

Zdroj:
ČTK
Přestat sledovat
Doprava
Přestat sledovat

Videotéka

10. 5. 2021 12:01
Investorský magazín: Family office od A do Z
Bohatství
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Komerční reality
Přestat sledovat
Nemovitosti
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
8. 5. 2021 20:31
Vladimír Vávra (WOOD & Company): V technologickém sektoru bych nyní preferoval nejen vysoký růst,…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
6. 5. 2021 17:01
Jaroslav Vybíral (ČSOB AM): Pandemie ukázala, že inovativnost vždy obstojí. Masivní fiskální a…
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
6. 5. 2021 17:21
Chlupatý & Sedláček: Kapitalismus se (z)mění. I kvůli pandemii covidu-19
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Globalizace
Přestat sledovat
Informační technologie
Přestat sledovat
Internet
Přestat sledovat
Kapitalismus
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat