Robotické investiční poradenství: Svatý grál, nebo další zbytečnost?

Pokračující digitalizace bankovnictví a nástup dravých FinTech společností přispívají mimo jiné i k masivnímu rozvoji robotického investičního poradenství. Jak virtuální investiční poradci fungují? A jde skutečně o novinku, která má potenciál od základu změnit přístup lidí k finančním trhům?
Za tajemně znějícím názvem nestojí nic jiného než služba, v rámci které bankovní a brokerské domy nabízejí investiční poradenství založené na počítačových algoritmech zpracovávajících uživatelská data. Zájemce o robotické investiční poradenství během zakládání účtu vyplní dotazník, na základě kterého posléze algoritmy sestaví jeho rizikový profil a investiční plán nejvíce odpovídající jeho finančním cílům, který v průběhu času automaticky upravují.
Rychlá a levná varianta poradenství
Možnost sestavit si i s minimálními znalostmi o finančních trzích individuální investiční portfolio již podle výzkumné společnosti Aite Group přitáhla více než 50 miliard dolarů. Na první pohled vše vypadá dokonale, počítačové algoritmy nejsou ovlivňovány emocemi, výpočty jsou přesné a poplatky, které si firmy za robotické investiční poradenství účtují, jsou velmi nízké, mnohdy dokonce nulové.
Počítačové algoritmy využívané v rámci robotického investičního poradenství dokáží ledacos. Mimo jiné umí na základě chování klienta (například četnosti jeho návštěv obchodní platformy a vyhledávaných finančních ukazatelů) určit, jaký vývoj je pro něj ještě akceptovatelný, a v jakých situacích se již u něj začínají objevovat znaky nervozity a nejistoty. "Normálně je to úkol pro poradce, pomocí technologií ale dokážeme totéž," vysvětluje Tobin McDaniel, který ve společnosti Schwab Wealth Investment Advisory dohlíží na fungování robotických investičních poradců.
"Výhodou robotického poradenství je to, že se lidé nemusejí dlouhé hodiny zabývat skladbou svého portfolia, ale mohou se věnovat přátelům a rodině," říká Adam Nash ze společnosti Wealthfront.
Býčí trend zvládne i cvičená opice
Nick Colas, hlavní tržní stratég brokerské společnosti Convergex, ovšem přehnaný optimismus mírní. "Největší otazník, který se nad robotickým poradenstvím vznáší, souvisí s tím, že jsme od příchodu této formy investování ještě nezažili masivní výprodeje," říká. "Mladší investoři sice mohou být v očích algoritmů trpěliví, rozhodující ale je, co všechno vydrží, když přijdou hlubší propady. Psychika je hlavní důvod, proč si lidé platí finanční poradce z masa a kostí," dodává Colas.
Nash uklidňuje, že i na poklesy trhů jsou algoritmy připraveny. Přiznává, že loni v létě během turbulencí na světových trzích sice zaznamenaly zvýšenou aktivitu uživatelů, zároveň však odmítá, že by investoři panikařili. Svůj rizikový profil směrem ke konzervativnější strategii údajně upravilo jen necelé jedno procento klientů. "Každý dosavadní pokles jsme využili k tomu, aby příště algoritmy klientům v podobných situacích poskytly ještě lepší ochranu," vysvětluje.
Spíše skeptický je ale i Mebane Faber z poradenské společnosti Cambria Investment Management. "Víme, že chleba se láme až při poklesech o 15 % a více. Pak berou investoři nohy na ramena," upozorňuje. A je pravda, že tak masivní výprodeje americké akcie, které algoritmy investorům nejčastěji doporučují, již dlouhou dobu nezažily. Teprve výrazná korekce na trzích tak zřejmě podle Fabera ukáže, zda má robotické poradenství šanci dlouhodobě uspět.
Zdroj: Bloomberg
Aktuality

