Groupon míří na burzu. Situace na trzích však může termín posunout

Přestože je trh s IPO kvůli dluhové krizi takřka zamrzlý, sem tam se najde odvážlivec, který pokouší štěstí a vrhá se do spárů Wall Street. Tento týden se o místo popere například slevový server Groupon.
Společnost byla založena v roce 2008 a od té doby jí stále stoupá počet zákazníků. Americký "slevomat" plánuje nabídnout 30 milionů akcií za 16-18 USD. Emisi vedou Morgan Stanley, Goldman Sachs, a Credit Suisse. Firma by se měla objevit na burze v pátek se symbolem GRPN. Nicméně proslýchá se, že by mohlo vzhledem k negativním tržním podmínkám dojít k odložení.
Tržní kapitalizace by měla po emisi dosáhnout 11,2 miliardy USD, enterprise value 10,5 miliardy USD, resp. anualizovaný 6,4násobek příjmů z posledního kvartálu. Původní odhady firmy sahaly až ke 25–30 miliardám USD.
Zdá se tedy, že by společnost mohla vstupovat s určitým diskontem, ale opak je pravdou. V porovnání s ostatními společnosti podobného ražení (DG, NDN, FDO, DLTR, PSMT) se v porovnání tržní kapitalizace a enterprise value obchodují za podobných podmínek (vzhledem ke ztrátě nelze použít P/E ani EV/EBITDA).
Růst tržeb výrazně zpomalil z předchozího 3. čtvrtletí, tržby 430 milionů USD vzrostly jen o 10 % (oproti 33% nárůstu v 2Q2011). Nicméně společnost provedla významné zlepšení, provozní zisk dosáhl téměř nuly, resp. 5 milionů USD oproti 101 milionům ztráty v předchozím čtvrtletí. Kromě toho provozní výnosy ze Severní Ameriky se obrátily na pozitivních 19 milionů dolarů (oproti ztrátě ve výši 11 milionů v červnu). Bohužel, za celou dobu existence se Groupon nedostal v účetní uzávěrce do kladných čísel. A otázkou je, zda se mu to v dohledné době vůbec podaří.
Groupon: Půjde na burze ve stopách LinkedInu?
Účast na primární emisi nabízí pro český retail i několik tuzemských obchodníků s cennými papíry. Vzhledem k tomu, že emisní objem je pouhých 30 milionů kusů, je více než pravděpodobné, že se na nikoho v České republice nedostane, podobně jako tomu bylo u LinkedInu.