Jak překonat profesionální investory? Musíte umět prodávat
Nejnovější výzkumy potvrzují, že profesionální investoři jsou skutečnými mistry, pokud jde o kupování akcií. Díky zkušenostem a možná také intuici dokážou vycítit příležitost a dříve než ostatní identifikovat vítěze zítřka. Pokud jde ovšem o prodávání akcií, nejsou na tom o mnoho lépe než opice házející šipky na terč.
Lawrence Schmidt z Massachusettského technologického institutu, Alex Imas z University of Chicago Booth School of Business a Rick Di Mascio ze společnosti Inalytics se spojili s ekonomem Klakowem Akepanidtawornem z Mezinárodního měnového fondu a společně analyzovali data z období od ledna 2000 do března 2016 vztahující se k rozhodnutím 783 velkých investorů spravujících v průměru téměř 600 milionů dolarů. A došli ke zjištění, že profesionály vybrané tituly jsou v ročním horizontu ve srovnání s náhodně vybranými akciemi výkonnější v průměru o 1,2 procentního bodu. To na první pohled není mnoho, pokud ale vezmeme v potaz efekt složeného úročení, je rozdíl v dlouhodobém horizontu obrovský.
Posléze se ale pozornost Schmidta, Imase, Di Mascia a Akepanidtaworna zaměřila na prodávání akcií. A v tomto případě byl výsledek profesionálních investorů tristní. Cena akcií, které se rozhodli odprodat, rostla v průměru rychleji než cena akcií, které se v portfoliu rozhodli ponechat. Kdyby rozhodnutí o prodeji nechali na opicích házejících šipky na seznam titulů, byl by roční výnos o 0,8 procentního bodu vyšší.
Daniel Kahneman, autor knihy Thinking, Fast and Slow, tvrdí, že člověku jsou vrozené dva způsoby uvažování. Jeden je založený na instinktech, zatímco druhý na argumentaci, racionálním myšlení. Alex Imas přitom míní, že lidé při nakupování akcií více přemýšlí, zatímco při jejich prodeji jednají spíše instinktivně. Schmidt je zase přesvědčený, že kupování akcií je pro profesionální obchodníky více sexy než jejich prodávání, a proto jsou při nakupování pečlivější a pozornější.
Ať už je důvod toho, proč jsou profesionální investoři úspěšnější při nakupování akcií než při jejich prodávání, jakýkoli, jedno je jisté. Ani na trzích nejsou profíci neporazitelní a s informací, kde je jejich nejslabší místo, rozhodně není souboj s nimi předem prohraný.
Zdroj: National Public Radio