Kofole ČeskoSlovensko v prvních třech čtvrtletích roku vyskočil čistý zisk o více než 150 %
Nápojářské skupině Kofola ČeskoSlovensko v prvních třech čtvrtletích letošního roku vzrostly tržby meziročně o 9,2 % na 6,62 miliardy korun. Provozní zisk EBITDA jí stoupl o 29,2 % na 1,14 miliardy korun a na úrovni čistého zisku vykázala společnost výsledek 400,6 milionu korun po 159,3 milionu korun loni. Tržby během letní sezóny podpořilo dobré počasí a pokračoval i pozitivní trend rozvoje divize freshbarů a salaterií UGO.
Tržby za samotné třetí čtvrtletí vzrostly o 9,4 % na 2,57 miliardy korun, a to i přes pokles prodaných objemů zejména u nápojů, které jsou ve větších baleních a určené ke konzumaci doma. K celkově dobrému výsledku dopomohly nákladová disciplína, připravenost na letní sezónu, ale i velmi dobré počasí, uvedla firma.
Zisk EBITDA za období od července do září se meziročně zvýšil o 20,3 % na 555,9 milionu korun a čistý zisk narostl o 27,8 % na 243,6 milionu korun.
"Největším úspěchem letošního roku je rostoucí objem prodeje čepované Kofoly, a to v situaci, kdy celá gastronomie hlásí poklesy prodejů čepovaných nápojů," okomentoval výsledky generální ředitel skupiny Kofola Jannis Samaras. "Zisková marže se konečně přibližuje k úrovním z roku 2019."
V jadranském regionu, kde Kofola taktéž působí, se o silné výsledky zasloužilo hlavně Slovinsko se segmentem vod. "Podařilo se nám zvrátit pokles spotřeby naší klíčové značky Radenska Classic. Silné marketingové kampaně a nová kategorie funkčních vod podpořily růst tržeb, přičemž v třetím čtvrtletí byly výnosy ve Slovinsku přibližně o 16 % vyšší než v roce 2022," uvedl Marián Šefčovič, generální ředitel Radenska Adriatic. V Chorvatsku čelila Kofola výzvám spojeným s poklesem spotřebitelské poptávky a zaměřila se na optimalizaci nákladů, což zlepšilo hrubý zisk i při ztrátě objemu oproti loňskému roku. Celkové hledání úspor na úrovni nákladů pomohlo Kofole napříč trhy a divizemi.
Vzhledem k dosavadnímu vývoji hospodaření by podle finančního ředitele skupiny Martina Piskláka měla Kofola rok zakončit na úrovni EBITDA na horní hraně dříve avizovaného rozpětí 1,20-1,25 miliardy korun.
"V přiložené prezentaci management rovněž uvedl, že v říjnu se tržby meziročně zvýšily o 32 %. To přičítáme nebývale teplému počasí. Management proto zúžil výhled na celoroční výsledek EBITDA z předchozího intervalu 1,20-1,25 miliardy korun na jeho horní okraj. Jsme názoru, že je možné i překonání této úrovně, a odhadujeme celoroční výsledek EBITDA na 1,33 miliardy korun. Oznámené výsledky a výhled hodnotíme pozitivně," napsal analytik Pavel Ryska z J&T Banky.
"Kofola prezentovala silná čísla za třetí čtvrtletí i přes klesající objemy, kdy růst prodejních cen převýšil úroveň růstu nákladů na materiál a energie (spotové ceny elektřiny byly nízké, ceny PET začaly klesat) a společnost držela SG&M náklady pod přísnou kontrolou. Ohlášený silný růst tržeb je pozitivním překvapením a pozitivní je také prodej závodu v Polsku (výnos 5 Kč na akcii). Výsledky hodnotíme pozitivně, i když v roce 2024 stále vidíme náročné obchodní prostředí kvůli zvýšení DPH na nealkoholické nápoje a vládním úsporným opatřením v Česku," doplnili analytici z České spořitelny.
Vybrané informace z konferenčního hovoru:
- Výhled na rok 2023: Kofola vidí výhled tržeb na rok 2023 (1,25 miliardy Kč, meziročně +13 %) jako konzervativní, ačkoli nákladová základna za čtvrté čtvrtletí bude pravděpodobně vyšší než v loňském čtvrtém kvartálu kvůli vyšším prodejním a marketingovým nákladům.
- Výhled na rok 2024: Finanční ředitel očekává tlak na spotřebu nealkoholických nápojů kvůli vyšší DPH. Vyšší ceny za distribuci elektřiny a vyšší personální náklady v Česku by měly být pokryty klesajícími cenami sladidel a PET. Očekává se, že celkové objemy prodejů budou v roce 2024 zhruba stabilní.
- Akvizice Pivovarů CZ: Kofola bude mít manažerskou kontrolu, bude plně konsolidovat majetek. Dividendovou politiku Kofola ponechá beze změny na úrovni cca 0,3 miliardy korun za rok. Pivovary CZ jsou nejsilnější ve stejném regionu jako Kofola, což by mělo poskytovat synergie. Co se týče exportu, Kofola může pivovaru pomoci na svých trzích mimo Česko, tedy na Slovensku, ve Slovinsku a v Chorvatsku.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac.
Společnost má více než 2 000 zaměstnanců. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.
Zdroj: Kofola ČeskoSlovensko