US MARKETOtevírá za: 5 h 43 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Inovace a vaše káva aneb Nasdaq 100 trochu jinak

Technologie ovlivňují i odvětví, která obvykle nejsou spojována s technologickými inovacemi. Některá odvětví v indexu Nasdaq 100 proto mohou být pro některé investory lehkým překvapením.

Technologie ovlivňují téměř vše. A to včetně toho, co mnozí považují za "pohon", který stimuluje velkou část světové produktivity. Řeč je o kávě, nápoji, který si vychutnáváme v domácnostech, na pracovištích i v restauracích. Jak inovace změnily způsob, jakým vybrané společnosti tento nápoj vyrábějí, prodávají a distribuují?

Podpora osobního přístupu, loajality a produktových inovací

Starbucks je globální pražírna, prodejce i maloobchodní prodejce kávy. Značně investovala do digitálních možností, aby posílila své spojení se zákazníky prostřednictvím personalizovaných zážitků a nabídek. To jí pomáhá získávat poznatky využitelné pro další definování zákaznické zkušenosti. Několik příkladů:

Osobnější přístup a efektivita: Smyslem je využít technologie ke zlepšení zákaznické zkušenosti a zároveň pomoci baristům pracovat efektivněji. Optimalizace zahrnuje vyhrazené fronty pro vyzvednutí objednávek přes mobil, osobnější zážitek při "drive-thru" objednávání (systém rozpozná zákazníky Starbucks Rewards a doporučí jim nabídku na základě jejich historie objednávek), vylepšené časové algoritmy pro přesnější stanovení čekací doby u mobilních objednávek nebo možnosti platby, které nevyžadují kreditní kartu ani aplikaci Starbucks.

Využití nejmodernějších technologií namísto věrnostních karet: Na konci roku 2022 zahájila firma beta testování rozšíření svého věrnostního programu, který je postaven na technologii blockchain. Program umožňuje členům získávat NFT s kávovou tematikou, které se promítají do reálných zážitků.

Vytváření speciálních produktů: Kávy připravované za studena (cold brew) a další úpravy v posledních letech získávají na oblibě. Jde ale o poměrně pracný proces, který trvá až 20 hodin. Aby s tím Starbucks bojovala, vyvinula technologii Cold Pressed, která díky speciální technice dokáže vyrobit cold brew na požádání během několika sekund.

Chytřejší a udržitelnější šálek kávy

Společnost Keurig Dr Pepper je výrobcem a distributorem nealkoholických nápojů s portfoliem výrobků zahrnujícím kávu, sycené nealkoholické nápoje, hotové čaje, vodu, džusy, džusové nápoje a míchané nápoje. Společnost je pravděpodobně nejznámější pro svůj speciální systém jednorázové přípravy kávy. Méně zřejmé jsou software, data a konektivita, které řídí tento provoz.

Aplikace pro chytré spotřebiče: Technologické řešení Keurig je založené na cloudové platformě. Chytré kávovary společnosti umožňují uživatelům spustit kávovar z mobilní aplikace nebo domácího asistenčního zařízení, jako jsou Alexa nebo Google Home. Technologie BrewID umožňuje zákazníkům aktivovat a přizpůsobit přípravu kávy pro širokou škálu kapslí na základě optimálního nastavení spaření doporučeného pražírnou. Tyto chytré spotřebiče nejenže vylepšují zážitek zákazníků, ale jsou přínosem i pro firmu. Platforma, prostřednictvím které jsou informace sdíleny, umožňuje neustálé zlepšování nastavení tlaku páry a kávovarů. Umožňuje tak efektivnější rozhodování při vývoji produktů.

Personalizovaná správa zásob a doporučení: Systém SMART Auto-Delivery využívá BrewID ke sledování využití kapslí a k automatickému doobjednávání zásob, aby zákazníci měli po ruce správný počet kapslí. Mohou také využívat aplikaci Keurig pro návrhy nových druhů kávy, které by mohli vyzkoušet, a také využívat knihovnu receptů na kávové nápoje.

Zaměření na ekologické iniciativy: Keurig Dr. Pepper se stala prvním partnerem společnosti, která využívá umělou inteligenci a robotiku k zajišťování komodit, jež jsou recyklovány jako suroviny pro globální dodavatelský řetězec. Přeměna kávových kapslí Keurig Dr. Pepper na polypropylen, vyhledávaný plast pro recyklaci, umožnila společnostem spolupracovat na vytvoření systémů pro správnou identifikaci a třídění kapslí v recyklačních zařízeních.

Spolupráce poháněná inovacemi

Společnost PepsiCo je největší potravinářskou a nápojovou společností v Severní Americe a jednou z deseti největších společností v indexu Nasdaq 100. PepsiCo a Starbucks navázaly spolupráci, jejímž cílem je spojit odborné znalosti Starbucks v oblasti kávy s odbornými znalostmi PepsiCo v oblasti výroby a prodeje nápojů.

Klíčem k know-how PepsiCo v oblasti výroby, marketingu, provozu, distribuce a služeb jsou užití umělé inteligence a analýza dat a technologií cloud computingu v celém podniku. PepsiCo využívá inovace k analýze dat, investicím do nejmodernějších startupů a 3D tisku s cílem dosáhnout vyšší efektivity. Toto úsilí se vztahuje i na její pokračující spolupráci se Starbucks.

Partnerství inovátorů: Prostřednictvím společného podniku Starbucks a PepsiCo se vyrábí a zajišťuje marketing, prodej, řízení dodavatelského řetězce a provoz lahvových a plechovkových nápojů Starbucks. Starbucks a PepsiCo provádějí tyto operace prostřednictvím samostatné společnosti North American Coffee Partnership, která využívá inovační zdroje obou společností. To, že se firmy zavázaly k vývoji nových výrobků, umožnilo vytvoření nových hotových nápojů.

Budoucnost

Je patrné, že se technologické inovace využívají v podnicích mimo tradiční technologický sektor a firmy z nich těží. Najevo vycházejí i některé obecné poznatky o zásadní roli technologií ve spotřebitelské a maloobchodní sféře:

Kombinování tradičních způsobů nakupování s virtuálním světem a větší personalizací je řízeno pomocí analýzy dat, což vytváří lepší zákaznické zkušenosti. Přizpůsobitelné a flexibilní platební možnosti (díky technologickému pokroku) jsou další výhodou pro zákazníky.

Datové aplikace mohou shromažďovat cenné informace o chování a preferencích zákazníků, které lze využít k vytváření personalizovaných produktů a služeb. V průběhu pandemie převládl význam lepšího řízení dodavatelského řetězce. Tehdy vyvinuté aplikace hrají nadále zásadní roli, protože umožňují společnostem efektivněji provozovat dodavatelské linky a řídit zásoby, náklady a pracovní sílu.

Zdroj: Invesco

InovaceKávaNasdaqTechnologieZajímavost dne
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa