Santa Claus rally jako téma přelomu roku aneb Aby řeč nestála

Americké akcie mají za sebou skvělý rok a poslední obchodní dny roku na tom již prakticky nemohou nic změnit. Letos to vyšlo tak, že právě na Štědrý den začíná období takzvané Santa Claus rally, tradičně úspěšných pěti posledních burzovních seancí roku a prvních dvou toho následujícího. Historicky se indexu S&P 500 v této době daří. A to je asi tak všechno, co o tom má smysl vědět.
Santa Claus rally je něco, co investoři mají rádi. Když nic jiného, hezky to zaplňuje sváteční okurkovou sezónu, která na trzích (a co si budeme, i v reportování o nich) na přelomu roku nastává. Může zajímat investory, kteří se snaží využívat historických trendů k optimalizaci svých strategií. Statistiky hovoří jasně, růst během sedmi obchodních dnů na pomezí kalendářních let je častější než náhodný (než v průměru během celého roku). Může to být důsledek snahy části investorů o úpravu portfolií ke konci roku a hlavně nižší volatility dané výrazně nižší aktivitou na trzích. Krátkodobí obchodníci si mohou zkusit na oblíbený sezónní vzorec zaspekulovat, ti dlouhodobí mohou Santa Claus rally vnímat jako jistý indikátor důvěry v trh, která se může přelít do nového roku.
Faktory, které hovoří pro výskyt Santa Claus rally, ovšem zároveň do značné míry omezují její relevantnost pro investiční rozhodování. Spoléhat se na sezónní trendy je obecně ošidné, dokonce bych řekl doporučení nehodné. Odvádí pozornost od fundamentů, jako jsou kondice ekonomiky, hospodaření firem nebo (geo)politika. Pro dlouhodobé investory jsou podstatné jejich investiční plán a strategie včetně diverzifikace portfolia. Spekulace na krátkodobé pohyby nejsou pro každého (a spekulanti si navíc jistě najdou lepší příležitosti a v jinou dobu, než jsou sázky na většinou málo volatilní americký akciový trh během Vánoc).
Aby ale o Vánocích akciová řeč nestála, přidám pár statistik a poznámek, které mohou letos (ne)výskyt Santa Claus rally ovlivnit. Uvedená čísla jsou aktuální k závěrečným hodnotám z 20. prosince 2024.
Americký akciový index S&P 500 od začátku prosince ztrácí 1,68 % a od historického maxima ze 6. prosince má odstup 2,62 %. Bylo by spíše překvapení, kdyby akciový trh o Vánocích předváděl jakékoli výraznější pohyby, a tak je uzavření na novém rekordu do konce roku (potažmo v prvních dvou lednových obchodních dnech) poměrně nepravděpodobné. Ziskový prosinec by ve hře být mohl, obchodníci by ale museli hodit za hlavu obavy z toho, co způsobilo výprodej v minulém týdnu, tedy z ne tak uvolněné měnové politiky Fedu a hrozby opětovného nárůstu inflace.
Jinak bude letošní prosinec historicky menšinový, protože:
- v žádném měsíc S&P 500 historicky neroste tak často (74,3 % případů),
- v letech prezidentských voleb žádný měsíc není častěji pozitivní pro akciový trh (83,3 % případů),
- když byl S&P 500 v polovině volebního roku výše alespoň o 10 %, prosinec nikdy nebyl ztrátový,
- pouze jednou v historii byl prosinec pro S&P 500 nejhorším měsícem roku (2018),
- v devíti z deseti posledních deseti volebních let S&P 500 v prosinci vzrostl,
- když S&P 500 za prvních jedenáct měsíců roku rostl alespoň o 20 %, v prosinci trh posílil devětkrát z deseti případů.
A aby těch grafů a tabulek nebylo málo, ještě takový drobný statistický servis. Období Santa Claus rally je opravdu statisticky významně nakloněno růstu cen akcií (chybí loňský rok, kdy S&P 500 během sedmi dnů celkově odepsal 0,9 %).
A tento růst je výrazně nadprůměrný v rámci stejně dlouhých období během celého roku.
V o něco hlubší historii Santa Claus rally vyznívala dokonce pozitivněji, což má vliv i na průměry.
Od přelomu tisíciletí se statistika víceméně potvrzuje.
Že není dobré význam Santa Claus rally přeceňovat, dokazuje obrovský rozptyl následné výkonnosti v různě dlouhých časových horizontech. O tom, jaký bude akciový rok 2025, se bude rozhodovat v roce 2025.
A pro fajnšmekry na závěr ještě Santa Claus rally po jednotlivých dnech řečí čísel. Edici 2024/2025 si můžete doplnit sami.
Zdroj: Carson Group, Sandbox Financial Partners, RIA Advisors, LPL Financial, Piper Sandler, Oppenheimer & Co., Optuma