US MARKETOtevírá za: 39 h 18 m
DOW JONES+0,78 %
NASDAQ+0,52 %
S&P 500+0,70 %
META-0,55 %
TSLA+2,09 %
AAPL-0,09 %

Sdružení: Google chce posílit své dominantní postavení v reklamě

Internetová firma Google se podle ostatních firem na českém trhu snaží změnou podmínek posílit své dominantní postavení na trhu cílené reklamy. Google minulý týden oznámil záměr ukončit podporu tzv. cookies třetích stran bez představení adekvátní náhrady, která by jeho konkurentům umožnila nadále cílit reklamní sdělení na internetu stejným způsobem jako Googlu. Uvedlo to ve čtvrtek Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Google sdělil, že je přesvědčen o tom, že sledování chování jednotlivých spotřebitelů na webu není v souladu s jejich rostoucími požadavky na ochranu soukromí.

Redakce IW
Redakce IW
11. 3. 2021 | 13:55
Alphabet (Google)

SPIR se domnívá, že oficiální odůvodnění Googlu, tedy vyšší ochrana soukromí uživatelů, neodpovídá skutečnosti. Google díky prohlížeči Chrome a operačnímu systému Android získává, na rozdíl od ostatních hráčů na digitálním trhu, rozsáhlé informace o chování uživatelů, které konkurence mít nebude, uvedl SPIR.

"Jsme znepokojeni chováním dominantního hráče, který překresluje mapu reklamního ekosystému ve svůj prospěch, a přitom se účelově zaštiťuje snahou o vyšší ochranu soukromí uživatelů," uvedl předseda výkonné rady SPIR Michal Hanák.

Google podle mluvčí Alžběty Houzarové alternativní identifikátory pro sledování jednotlivců vytvářet nebude, ale uvědomujeme si, že ostatní hráči v odvětví internetové reklamy je možná budou nabízet i nadále. "Lidé by neměli být nuceni akceptovat sledování své činnosti na webu kvůli tomu, aby se jim zobrazovala relevantní reklama a inzerenti nepotřebují na webu sledovat individuální spotřebitele, aby získali výkonnostní výhody digitální reklamy," podotkla.

Záměr ukončit v prohlížeči Chrome podporu cookies třetích stran oznámil Google před rokem a představil jiné řešení (Privacy Sandbox), které má pracovat se zájmovými skupinami uživatelů místo s jednotlivci. Cílení reklamy je běžným nástrojem v on-line prostředí a slouží k němu právě cookies třetích stran. Po jejich zrušení v prohlížeč Chrome bude Google podle SPIR v bezkonkurenčním postavení díky dominantnímu postavení prohlížeče Chrome a operačního systému Android, ve kterých je uživatel přihlášen pod svým účtem. Bude mít o chování uživatelů dostatek informací nejen prostřednictvím svého prohlížeče a vlastních aplikací v případě mobilních telefonů, ale i díky analytickým nástrojům Google, které používají jiné mobilní aplikace. Nasbírané informace o chování uživatelů budou sloužit pro vytváření velkých skupin prezentovaných jako anonymní.

Pokud je uživatel v prohlížeči Chrome přihlášen pod svým účtem, má Google přehled o vyhledávání, navštívených stránkách a stráveném času, které může kombinovat s informacemi o chování na mobilním zařízení s operačním systémem Android. SPIR se domnívá, že argumentace vyšší ochranou soukromí uživatelů je zavádějící. Uživatel si teoreticky může vybrat jiný prohlížeč, ale ve skutečnosti k tomu nedochází, protože na trhu má celosvětově prohlížeč Chrome podíl okolo 70 %. Ještě silnější pozici má Google celosvětově na trhu internetové reklamy, upozornil SPIR.

Cookies třetích stran již zablokovaly i další prohlížeče včetně Safari od Apple a Edge od Microsoftu.

Zdroj: ČTK

Alphabet (Google)Reklama a marketing
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika