Spotřebitelská důvěra v Německu se druhý měsíc zlepšuje

Spotřebitelská důvěra v Německu se druhý měsíc zlepšuje, zejména díky uvolnění pandemických omezení na začátku března. Výhled ale kalí nedávné rozhodnutí vlády tato opatření prodloužit. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky ve čtvrtek zveřejnil institut GfK. Jeho index spotřebitelské nálady na duben podle předběžných dat vystoupil na -6,2 bodu z -12,7 bodu v předchozím měsíci.
Údaj za březen GfK zpřesnil směrem k příznivějším číslům. V předběžné zprávě udával hodnotu -12,9 bodu.
Nejnovější údaje jsou nejlepší od listopadu, kdy Německo zavedlo částečnou uzávěru, aby zmírnilo nastupující druhou vlnu epidemie. Je také lepší než odhady analytiků, kteří hodnotu indexu v anketě agentury Reuters odhadovali na -11,9 bodu.
Kancléřka Angela Merkelová se se zemskými premiéry v noci na úterý po složitém jednání dohodla, že velikonoční svátky od 1. do 5. dubna využije Německo ke krátkodobé uzávěře. Ve středu ale plánovanou velikonoční uzávěru označila za chybu a řekla, že se zavádět nebude.
Německo se potýká s třetí vlnou pandemie. Za poslední den tam přibylo nejvíce nakažených od 14. ledna. Karanténa v zemi byla zatím prodloužena do 18. dubna.
"Další tvrdá uzávěra vážně naruší spotřebitelské klima a současné zlepšení zůstane jen přechodným zábleskem," uvedl analytik GfK Rolf Bürkl. Trvalejší oživení na sebe podle něj ještě nechá čekat, což pro obchodníky a výrobce znamená další těžké časy.
Německá vláda předpokládá, že hrubý domácí produkt Německa se v letošním roce zvýší o tři procenta po loňském propadu o 4,9 procenta. Německo je největší ekonomikou v Evropě a největším obchodním partnerem Česka.
Zdroj: ČTK