US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Tržby českého autoprůmyslu loni klesly o desetinu na 1,04 bilionu Kč

Tuzemským automobilkám a výrobcům dílů loni klesly tržby o 10,3 procenta na 1,04 bilionu korun. Export se snížil o 9,8 procenta na 872 miliard Kč. Důvodem poklesu je celosvětová pandemie koronaviru. Výroba osobních aut se snížila o 19 procent na 1,15 milionu vozů. Uvedli to ve čtvrtek zástupci Sdružení automobilového průmyslu na tiskové konferenci.

Redakce IW
Redakce IW
24. 6. 2021 | 10:35
Auta

Tržby finálních výrobců klesly o osm procent na 606 miliard korun, zatímco u dodavatelských firem se snížily o 13 procent na 415 miliard. Firmám ve výzkumu, vývoji a službách klesly příjmy o 18 procent na 19 miliard.

"Přes celou řadu negativ přinesl loňský rok i několik pozitivních zpráv. Ukázala se síla českého autoprůmyslu, který se po jarních odstávkách dokázal velmi rychle vrátit zpět. Vloni v červnu jsme predikovali propad tržeb o zhruba 215 miliard, konečný účet je nakonec příznivější, když i přes všechny těžkosti celkové tržby opět přesáhly jeden bilion korun. Desetiprocentní pokles tržeb oproti téměř pětinovému poklesu výroby vozidel pak svědčí o trvalém směřování k produkci s co nejvyšší přidanou hodnotou," uvedl viceprezident sdružení Miroslav Dvořák.

Dopad pandemie na počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu byl minimální. Mimo jiné i díky vládnímu programu Antivirus se firmám v krizovém období podařilo udržet klíčové zaměstnance. Celkový počet pracovníků v odvětví klesl o dvě procenta na 135 624 lidí. Průměrná mzda u firem Sdružení poprvé v historii přesáhla hranici 45 000 korun a rostla obdobným tempem jako průměrná mzda v Česku. Stejně jako v minulém roce jí převyšuje o téměř 27 procent.

Automobilky i letos pracují v režimu krizového řízení. Podobně jako jiná odvětví řeší na denní bázi nedostatek vstupních surovin v celém dodavatelském řetězci, měnící se logistické toky a to vše v době rekordně rostoucích cen a nedostatku pracovní síly v celém průmyslu. "Situace kolem vývoje covidu-19 navíc zůstává nadále nejistá. Zlepšení tak můžeme očekávat zřejmě nejdříve v roce 2022," uvedl generální ředitel Toyota Motor manufacturing Robert Kiml.

Řešení zdravotní krize je podle sdružení jedním z klíčových faktorů pro udržení výroby také ve druhé polovině roku. Automobilky jednoznačně podporují obezřetný přístup a apelují na přijetí dlouhodobé a transparentní strategie testování a očkování, jednoznačně nastavených procesů pro případ dalších vln pandemie, včetně přijímání předvídatelných mimořádných opatření vlády.

Příští měsíce navíc přinesou diskusi o několika klíčových regulacích, zejména snižování CO2 z dopravy či výroby nebo emisní normy EURO 7/VII.

Česko bylo loni třetím největším producentem osobních vozidel v Evropě a desátým na světě. V přepočtu na jednoho obyvatele je i nadále jedničkou ve výrobě autobusů a dvojkou v produkci osobních vozů. Členové Sdružení automobilového průmyslu představují 13 procent zaměstnanců ve zpracovatelském průmyslu, kteří dohromady vytvářejí 29 procent tržeb zpracovatelského průmyslu.

Zdroj: ČTK

AutaČeská ekonomikaPrůmyslTržby
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio