Kofole v prvním pololetí stouply tržby o 7,3 %, vydělala 28 milionů Kč
Nápojářské skupině Kofola ČeskoSlovensko v prvním pololetí stouply tržby meziročně o 7,3 % na 2,95 miliardy korun. Provozní zisk EBITDA jí vzrostl o 34,6 % na 469,9 milionu korun a čistý zisk se jí zvýšil na 28 milionů korun z jednoho milionu korun. Hlavním důvodem výrazného meziročního zlepšení čísel je červnový růst poptávky po otevření trhů po pandemii covidu-19. Odhad EBITDA za letošní rok firma zpřesnila na 1,08-1,15 miliardy korun z 1,03-1,15 miliardy.
"Zatímco v prvním čtvrtletí jsme prodávali téměř výhradně v segmentu retail, od počátku června rostla významně poptávka především díky otevření gastronomie. Trh byl konečně kompletní. Přálo nám také dobré počasí, které lákalo lidi ven, na výlety a dovolené. V kombinaci s dobře připravenými aktivitami a novinkami klíčových značek jsme dosáhli velmi dobrého výsledku," uvedl generální ředitel skupiny Kofola Jannis Samaras.
Po otevření letních zahrádek a turisticky atraktivních míst se zvýšil také prodej čepovaných nápojů. "Po otevření hospod a restaurací byl návrat jejich zákazníků nejprve velmi opatrný a chvíli trval. Od druhé poloviny června však již začaly podniky fungovat výrazně lépe a to způsobilo skokový růst poptávky po našich nápojích v čele s čepovanou Kofolou," uvedl finanční ředitel skupiny Kofola Martin Pisklák. Finální červnová čísla za český a slovenský trh jsou podle něj nejlepší v historii firmy.
K dobrým výsledkům Kofoly přispěl i růst poptávky v adriatickém regionu. Před létem se tam rozvolnila protiepidemická opatření a do oblasti se hojně začali vracet turisté. Pisklák uvedl, že se to projevilo na prodejích značek Kofoly v čele s minerálními vodami Radenska a Studenac.
"Mezi důležité novinky v tomto regionu patří zahájení strategické spolupráce s největším výrobcem džusů v regionu - společností Fructal - a také stáčení chorvatské značky pramenité vody Studenac do lahví ze stoprocentně recyklovaného PET materiálu rPET," uvedla Kofola.
Za samotné druhé čtvrtletí vykázala Kofola tržby 1,80 miliardy Kč (2Q2020: 1,46 miliardy Kč), zisk EBITDA 379 milionů Kč (2Q2020: 230 milionů Kč) a čistý zisk 134 milionů Kč (2Q2020: 5 milionů Kč).
EBITDA marže byla v druhém čtvrtletí 21,1 % (meziročně +5,3 procentního bodu). Zadlužení kleslo na 3,3násobek poměru čistého dluhu k EBITDA z 4,1násobku v letošním prvním kvartálu, a to jednak díky silnému zisku EBITDA, jednak díky více než 50% snížení investic. Management v souladu s předchozí komunikací uvedl, že o výši dividendy rozhodne po letní sezóně.
Analytici: Výsledky za druhé čtvrtletí jsou solidní
"Tržby Kofoly se v HoReCa segmentu zotavily rychleji, než jsme očekávali, což může být částečně vysvětleno meziročně lepším počasím. Tržby v retailovém segmentu ovšem rostly také solidně. Marže byla podpořena lepším mixem tržeb a útlumem marketingových nákladů. Management 'pouze' zúžil rozpětí výhledu pro EBITDA, to nicméně nyní představuje výhled na asi 10% meziroční růst i přes komoditní a mzdové tlaky. Kofola by měla udržet zadlužení pod bankovními kovenanty i s výplatou dividendy na úrovni 3-4% dividendového výnosu. Ocenění akcií na úrovni zhruba 9násobku EV/EBITDA 2021e není vysoké ani po solidním růstu jejich ceny v předchozích měsících. Výsledky celkově hodnotíme pozitivně," napsal analytik Petr Bártek z České spořitelny.
"Nový interval výhledu pro EBITDA je v souladu s naším odhadem celoročního výsledku 1,09 miliardy Kč. Solidní výsledky Kofoly za druhé čtvrtletí a pozitivní komentář k letním měsícům podle nás mohou vést k pozitivní reakci trhu," doplnil analytik Pavel Ryska z J&T Banky.
Management Kofoly během konferenčního hovoru uvedl, že se společnosti z hlediska tržeb podařila celá letní sezóna (červen-srpen). Mimořádně silný byl červen, kdy tržby meziročně vzrostly o 25 %, v červenci přidaly 1 % a v srpnu 5 %.
"Růst v červenci a srpnu byl podle nás nižší kvůli vysoké srovnávací základně loňského léta. Na druhou stranu pokračuje růst cen vstupů a společnost pozoruje i mzdové tlaky. Tyto faktory již povedou ke zdražování finálních cen nápojů. Dopad vyšších cen vstupů bude pro Kofolu mírně zpožděný a pocítí jej výrazněji v druhé půlce roku. To je také důvod, proč management navzdory velmi dobrým tržbám v průběhu léta přímo nezvýšil výhled zisku EBITDA pro letošní rok," doplnil Pavel Ryska.
Kofola je jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Jupí, Vinea, Jupík, Semtex nebo Top Topic. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac.
Kofola má téměř 2 000 zaměstnanců. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.
Zdroj: Kofola ČeskoSlovensko, ČTK