Asijským akciím se ve středu dařilo, Toyotě klesl zisk
Indexy asijsko-pacifických akciových burz ve středu sčítaly zisky. Jedním z akciových titulů, který se tomuto trendu vymkly, je japonská SoftBank Group, která ztratila dalších šest procent poté, co v úterý oznámila, že zprostředkuje vstup na burzu britské společnosti Arm. S výsledky přisla také japonská automobilka Toyota, jejíž provozní zisk klesl ve třetím finančním čtvrtletí vinou nedostatku čipů o 21 procent na 784,4 miliardy jenů (1,4 bilionu Kč). Největší světová automobilka také snížila celoroční výhled výroby.
Japonský index Nikkei 225 posílil o 1,08 % na 27 579,87 bodu, hongkongský Hang Seng přidal 2,06 % na 24 829,99 bodu, australský ASX 200 připsal 1,14 % na 7 268,3 bodu, čínský Shanghai vzrostl o 0,79 % na 3 479,95 bodu a korejský KOSPI se zvýšil o 0,81 % na 2 768,85 bodu.
Toyota, která byla loni podruhé za sebou největším prodejcem aut na světě, snížila výhled výroby za období 12 měsíců do konce března o 500 000 vozů na 8,5 milionu. Firma v minulých měsících oznámila řadu pozastavení produkce kvůli nedostatku dílů, protože pandemie zasáhla dodavatelské řetězce. Výrobu ze stejného důvodu omezují i konkurenční automobilky Volkswagen, General Motors, Ford, Nissan, Daimler, BMW a Renault.
Za prvních devět měsíců finančního roku, tedy do konce prosince, se ale čistý zisk Toyoty ve srovnání se stejným obdobím loňského roku zvýšil o 57,8 procenta na 2,32 miliardy dolarů. Pro aktuální finanční rok, který se uzavře na konci března, společnost počítá s mírně slabšími tržbami 29,5 miliardy jenů místo dříve uváděných 30 miliard. I tak by to ale v meziročním srovnání byl nárůst 8,4 procenta.
Navzdory problémům s dodávkami polovodičů a dalším důsledkům koronavirové pandemie udržela skupina v roce 2021 výrobu na vysoké úrovni. Toyota prodala celkem 10,5 milionu vozů. To je nárůst o 10,1 procenta oproti předchozímu roku. Skupina Volkswagen se naopak ve stejném roce musela smířit s poklesem prodeje o 4,5 procenta na 8,9 milionu vozů.
Zdroj: ČTK, CNBC
Aktuality
