Kofole loni stouply tržby meziročně o 7,5 % na 6,64 miliardy korun, firma chce prodávat další akcie
Nápojářské skupině Kofola ČeskoSlovensko loni stouply tržby meziročně o 7,5 % na 6,64 miliardy korun. Ukazatel EBITDA (provozní zisk před odpisy) jí podle předběžných hospodářských výsledků vzrostl o 9,2 % na 1,13 miliardy korun, i přes značné omezení na trhu především v první polovině roku se tak vrátil na úroveň před koronavirovou pandemií. Skupina rovněž oznámila, že zvažuje prodej 4,87 % akcií Kofoly, které momentálně drží dceřiná společnost Radenska. Z výtěžku chce financovat rozvojové aktivity.
"Máme za sebou druhý rok výrazně ovlivněný pandemií covidu-19, který se nám podařilo úspěšně zvládnout. V praxi to znamenalo opět flexibilně reagovat na situaci na trhu," uvedl generální ředitel Skupiny Kofola Jannis Samaras.
Připomněl, že pro Kofolu důležitý gastronomický trh v Česku a na Slovensku byl až do května zavřený. "Limitované byly také impulzní prodeje kvůli omezením v cestování. Využili jsme však zkušenosti z předchozího roku a své aktivity přizpůsobili situaci," uvedl Samaras. Kofola podle něj byla dobře připravena na léto na domácích trzích i v adriatickém (jadranském) regionu, kam se v létě vrátili turisté z celé Evropy.
"V roce 2021 jsme počítali s celoročním růstem tržeb o pět procent a ukazatelem čistého zadlužení ve vztahu k EBITDA pod 3,5. Jsme rádi, že jsme veškeré cíle překonali," uvedl finanční ředitel Skupiny Kofola Martin Pisklák.
Kofola počítá s dalším rozvojem. V prosinci oznámila, že se stane spolumajitelem slovenského výrobce preforem pro výrobu PET lahví General Plastic. Bude mít třetinový podíl. Transakce ještě podléhá schválení ze strany dotčených soutěžních úřadů. Kofola uvedla, že tato akvizice souvisí s jejím dlouhodobým cílem v oblasti udržitelného podnikání s obaly.
"Nové menší projekty loni dostaly svou platformu v podobě Kofolího Inkubátoru. V něm budeme sdružovat projekty startupového charakteru a ty, které posilují udržitelnost našeho podnikání. Je to například Cirkulka, která vrací systém vratných skleněných lahví do obchodů," uvedl Samaras. Skupina podle něj hledá i další projekty, které mají potenciál rozvíjet její podnikání novými směry.
Management Kofoly zvažuje, že právě pro financování rozvojových aktivit využije prostředky z prodeje části akcií společnosti. "Zvažujeme prodej až 1,084.851 akcií Kofoly, tedy 4,87 % základního kapitálu Kofoly, držených naší dceřinou společností Radenska," uvedl Pisklák. Doplnil, že rozhodnutí o prodeji a jeho načasování zatím nebylo přijato. Prodejem akcií by se zvýšil současný podíl akcií obchodovaných na burze z 27,4 % na 32,3 %.
Provozní zisk Kofole meziročně narostl o téměř 100 milionů korun a překročil hranici odhadu, který byl v rozmezí 1,08-1,12 miliardy korun. "Ukazatel čistého zadlužení jsme také s rezervou splnili, konečný výsledek je 3,1. Pro rok 2022 plánujeme provozní zisk EBITDA v rozmezí 1,08-1,2 miliardy korun a dvouciferný růst tržeb," uvedl Pisklák.
"Tržby byly mírně nad naším očekáváním (6,48 miliardy Kč) a očekáváním trhu (6,5 miliardy Kč). K výsledku podle nás přispěl lepší konec roku v segmentu gastro, kde ve 4Q2021 nedošlo na hlavním trhu v ČR k uzavření restaurací. Zisk EBITDA byl mírně nad naším očekáváním (1,122 miliardy Kč) i konsenzem trhu (1,121 miliardy Kč). Kofola tak mírně překonala poslední zúžený výhled managementu 1,08-1,12 miliardy Kč. EBITDA marže se meziročně zlepšila o 0,3 procentního bodu na 17 %, a to především díky zlepšení v první polovině roku," shrnul analytik Pavel Ryska z J&T Banky.
Pro letošní rok čeká management Kofoly zrychlení růstu tržeb na 11 %. "To připisujeme loňskému zvyšování cen nápojů Kofoly a nedávnému uvolnění restrikcí na segment gastro v České republice. Zisk EBITDA by měl letos činit 1,08-1,20 miliardy Kč. Střed výhledu 1,14 miliardy Kč však implikuje růst EBITDA pouze o 1,3 %. Pomalejší růst EBITDA než tržeb znamená pokles marže, což přičítáme výrazným nákladovým tlakům. Kofola také opět počítá s vyplacením dividendy 13,5 Kč na akcii ze zisku z loňského roku (hrubý dividendový výnos vzhledem k poslední tržní ceně 4,3 %)," doplnil Ryska.
"Kofola sice mírně překonala svůj plán na úrovni EBITDA, nicméně výhled na letošní rok implikuje pokles EBITDA marže a pouze minimální růst EBITDA. Plán na úpis téměř 5 % akcií je podle nás také negativní pro cenu akcií, jelikož tržní cena bude již reflektovat diskont, s jakým by akcie byly upisovány. Celkově očekáváme negativní reakci trhu," vysvětlil Ryska.
"Na vykázaná čísla máme celkově příznivý pohled. Výsledkový report hodnotíme mírně pozitivně. Příznivý dojem z hospodářských výsledků může být tlumen informací o uvažovaném prodeji akcií. Kompletní výsledky za rok 2021 firma oznámí až v dubnu," zmínil analytik Jan Raška z Fio banky.
"Předběžné výsledky za 4.kvartál byly mírně nad našimi a konsenzuálními odhady díky vyšším tržbám. K tomu patrně pomohl relativně dobře si vedoucí HoReCa segment, když kromě Slovenska nebyly v regionu ve 4Q2021 větší lockdowny. Pokles EBITDA marže ve čtvrté kvartálu odráží rostoucí ceny materiálů i nákladů na služby. Výhled pro rok 2022 je tak v souladu s našimi očekáváními na víceméně stabilní EBITDA, a to i přes vysoký očekávaný růst tržeb. Výhled pro CAPEX se zvýšil z velice utlumené úrovně 300 milionů Kč v roce 2021 na 400 milionů, což rovněž není překvapivé a odpovídá běžné úrovni CAPEX Kofoly. Zvažovaný prodej necelých 5 % vlastních akcií by společnosti přinesl asi 340 milionů Kč (0,3násobek EBITDA). Pro akcie by to mohlo být krátkodobě negativní, nicméně prodej akcií by snížil zadlužení na komfortní úroveň a zlepšil likviditu obchodování s akciemi firmy. Kofola se nyní obchoduje na úrovni EV/EBITDA zhruba 9 a při 5,5-6% výnosu volného cash flow na základě odhadovaného hospodaření za rok 2022, což není vysoké ocenění vzhledem k silnému tržnímu podílu na jádrových trzích a klesajícímu zadlužení," shrnul další čísla Kofoly analytik Petr Bártek z České spořitelny.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy Kofola vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má téměř 2 000 zaměstnanců. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.
Zdroj: ČTK