US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,32 %
NASDAQ+1,17 %
S&P 500+0,67 %
ČEZ+0,32 %
KB+0,10 %
Erste+1,14 %

Škoda letos v Evropě očekává přiblížení k úrovni výroby z doby před koronavirem

Škoda Auto očekává, že se letos v Evropě začne přibližovat k objemu výroby z doby před koronavirovou krizí. V roce 2019 vyrobila kolem 850 000 vozů značky Škoda a 100 000 aut značky Seat. Loni to bylo jen za značku Škoda o zhruba 200 000 vozů méně. Situace kolem nedostatku polovodičů by se měla u Škody i celého koncernu Volkswagen zklidnit v druhém pololetí letošního roku. V současnosti jsou ale s dodávkami čipů stále ještě problémy. Na setkání s novináři to v pondělí řekl člen představenstva Škody Auto pro oblast nákupu Karsten Schnake.

Redakce IW
Redakce IW
21. 2. 2022 | 17:46
Auta

Na konci roku bude podle něj globální automobilový průmysl v situaci, kdy se automobilkám podaří dokončit zhruba sedm až osm milionů vozidel, pro které během koronavirové krize nebylo možné opatřit u subdodavatelů čipy.

Nedostatek čipů se naplno projevil loni poté, co automobilky v roce 2020 kvůli koronaviru nevyrobily zhruba 15 milionů z roční produkce 80 milionů vozů a neodebraly odpovídající množství polovodičů. Některé vozy potřebují kolem 2 000 až 3 000 čipů, ale hodně vybavené modely obsahují až 8 000 polovodičů. Výrobci čipů se proto obrátili na producenty počítačů a telekomunikačních zařízení, kteří výrobu neomezovali a čipy poptávali.

"Situace se postupně zlepšuje. Stále vyrábíme nedokončené vozy, do kterých potřebné součástky následně doplníme. Loni takto u Škody čekalo na dokončení 40 000 až 45 000 vozidel, letos je to řádově deset tisíc, ale situace se každý den mění," uvedl Schnake.

Kvůli čipové krizi v koncernu Volkswagen založili projekt COMPASS, v jehož čele stojí právě Schnake. Jeho tým řeší operativní a strategické zajištění dodávek polovodičů na další čtyři roky až pět let. Řeší strategické řízení nákupů komponent, ale i čipů. "Spolupracujeme s partnery z polovodičového průmyslu a můžeme si je nejen nakoupit, ale získáváme i důležité interní informace přímo z polovodičového průmyslu. Z nich se dozvídáme, že se sklady opět plní a že se opět čipy dostávají na trh. U mnoha typů vidíme navyšování kapacit na roky 2022 a 2023," dodal Schnake.

Koncern Vokswagen se podle něj zřejmě nebude přímo podílet na výrobě mikroprocesorů, ale jde cestou návrhu vlastní architektury polovodičů, které si nechá vyrobit u dodavatelů a bude je využívat v budoucí generaci svých vozidel.

Zdroj: ČTK

AutaEvropaKoronavirusVolkswagen
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Blíží se soumrak indexového investování? Příští vítězové budou drtivě porážet ty průměrné

Blíží se soumrak indexového investování? Příští vítězové budou drtivě porážet ty průměrné

15. 9.-Petr Novotný
Investiční strategie