US MARKETZavírá za: 1 h 0 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Aukce umění: Letošní rekordy ze světa starých mistrů

Více než dvouletou koronavirovou pauzu využili galeristé a specialisté na staromistrovský segment trhu s uměním k soustředěné práci. Velké aukční síně i menší privátní podniky měly čas, aby objevily stovky let staré poklady a představily je veřejnosti v co nejlepší kvalitě. Nejdražší prodeje v řádech desítek milionů eur či liber stanovily nové rekordy. Neztratily se ani rudolfínské příspěvky k evropským dějinám umění.

O nejprestižnější položky z období od gotiky po baroko se obvykle vede zákulisní boj již mezi dražebníky, když aukční síně vyjednávají se stávajícími majiteli konkrétní podmínky prodeje. Tržní strategie má, bezpochyby, zajistit finanční profit pro všechny zúčastněné strany, nicméně i zájem významné muzejní či galerijní instituce typu Louvre, byť ne za rekordní cenu, je pro prodávajícího vizitkou dobrého jména, důvěryhodného výběru a prověřené provenience.

Vynikajících uměleckých kusů v dobrém technickém stavu je na volném trhu, logicky, stále méně a shromáždit více než desítku špičkových staromistrovských prací do jedné dražby je velmi obtížné. Některým aukčním síním se to však podařilo.

 

Jean-Siméon Chardin: Ošatka s lesními jahodami (1760)

olej na plátně, 38 x 46 cm

konečná cena: 24 381 400 EUR

Artcurial, Paříž, 23. 3. 2022

Francouzským prostředím rezonoval koncem letošního března absolutní úspěch středně velkého zátiší od mistra barokního klasicismu, Jeana-Siméona Chardina. Plátno Ošatka s lesními jahodami z malířova zralého období, vystavené hned rok po svém vzniku na pařížském Salonu a naposledy před deseti lety v Tokiu (Mitsubishi Ichigokan Museum), bylo prezentováno v rámci dražby starých mistrů 23. března aukční síní Aurtcurial. Katalogový odhad se pohyboval mezi 12 až 15 miliony eur. Fantastická konečná částka přes 24 milionů eur (přibližně necelých 610 milionů korun) nakonec překvapila i samotné pořadatele, kteří v médiích následně nešetřili superlativy. Chardinův obraz pokořil autorský rekord a zapsal se jako nejdražší francouzské staromistrovské dílo na volném trhu vůbec.

 

Michelangelo Buonarroti: Mužský akt se dvěma postavami (kolem r. 1490)

lavírovaná perokresba, 33 x 20 cm

konečná cena: 23 162 000 EUR

Christie's, Paříž, 18. 5. 2022

Opět ve francouzské metropoli, jen u konkurenčního dražebníka Christie's, se o dva měsíce později podařilo další celosvětové maximum, tentokrát v médiu kresby. K atraktivitě perokresby s mužským aktem a dvěma postavami v pozadí jednoznačně přispěla nová atribuce ikonickému jménu dějin umění. Při posledním veřejném pařížském prodeji v roce 1907 se připisovala florentsko-římskému okruhu kolem 1490, expertízy z předminulého roku ji však zařadily přímo mezi díla Michelangela Buonarrotiho. Jeho kresebných prací se v soukromých rukou nachází asi jen desítka, takže finální částka v řádech několika milionů eur se na květnové aukci dala očekávat, třebaže katalogový odhad byl neveřejný. K novému majiteli nakonec Mužský akt doputoval za více než 23 milionů eur (necelých 580 milionů korun), čímž bohatě překonal Michelangelův dosavadní rekord z roku 2000. Tehdy, v londýnské centrále Christie's, přípravná kresba k mramorové definitivě Vzkříšeného Krista uspěla za 9,5 milionu eur.

 

Lucas Cranach: Nymfa od pramene

olej na desce, 82,1 x 120,5 cm

konečná cena: 9 449 500 GBP

Christie's, Londýn, 7. 7. 2022

Dokonce několika chef-d'oevry ohromila publikum nabídka letního takzvaného Classic Week, rozprostřená do prvních prázdninových týdnů. Desítce sálových i on-line aukcí v gesci Christie's London dominoval první červencový čtvrtek, který za jediný večer vykázal obrat přes 28 milionů liber (orientačně přes 787 milionů korun). Ze 36 staromistrovských položek hned pět zaznamenalo celosvětový autorský rekord a poukázalo na stále ještě skrytý potenciál některých soukromých sbírek.

Z privátní kolekce britských znalců a filantropů Cecila a Hildy Lewisových totiž pocházela jasná jednička Týdne klasiků, Cranachova Nymfa u pramene. Více než metrová deska v perfektním stavu s ležícím aktem v popředí a protorenesanční krajinou v pozadí si předaukční odhad kolem sedmi milionů liber mohla rozhodně dovolit. Prestižní provenience signovaného obrazu, jedné ze dvanácti motivických variant, sahá totiž až do rudolfínské Prahy, do císařské obrazárny na Pražském hradě. Rudolf II. si Cranachovy dokonalé malířské techniky velmi cenil, obzvlášť, když šlo o sofistikované ikonografické náměty s velkou dávkou smyslnosti. Při švédském drancování Hradu v roce 1648 se Nymfa patrně dostala do majetku královny Kristiny a po švédských šlechtických sbírkách putovala až do roku 1990, kdy ji stockholmští galeristé objevili pro britské uměnímilovné kruhy. Konečná částka bezmála 9,5 milionu liber (přibližně 265 milionů korun) posunula Nymfu bezpečně do čela Cranachova aukčního žebříčku.

I celkově čtvrtá nejdražší položka aukce, Zátiší s konvicí holandského mistra zátiší Jana den Uyla, taktéž rekordní za 3,1 milionu liber (asi 86,8 milionu korun), patřila původně do kolekce manželů Lewisových.

Pokračování článku najdete na webu Artplus.cz.

Investiční alternativyUmění
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa