Tabákové firmě Philip Morris ČR v prvním pololetí klesl čistý zisk o 9,7 % na 1,65 miliardy Kč
Tabákové společnosti Philip Morris ČR v letošním prvním pololetí meziročně klesl čistý zisk o 9,7 % na 1,65 miliardy Kč. Tržby bez spotřební daně a DPH podniku se snížily o procento na 9,71 miliardy Kč. Při vyloučení vlivu změn měnového kurzu zůstaly konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH na stejné úrovni jako v první polovině roku 2022.
Provozní zisk ve výši 1,83 miliardy Kč meziročně klesl o 13,8 %, a to zejména v důsledku vyšších výrobních nákladů zapříčiněných inflací. Při vyloučení vlivu změn měnového kurzu se provozní zisk snížil o 12,8 %. Finanční výnosy vzrostly o 0,1 miliardy Kč díky vyšší návratnosti peněz a peněžních ekvivalentů v prostředí vyšších úrokových sazeb. Tržby za výrobní služby se v pololetí meziročně zvýšily o 17 % na 1,3 miliardy Kč, a to z důvodu vyššího výrobního objemu exportní produkce kvůli pozastavenému provozu závodu společnosti Philip Morris International v Charkově.
Podnikání v Česku
Tržby v tuzemsku bez spotřební daně a DPH klesly ve srovnání s prvním pololetím roku 2022 o 1,1 % na 5,8 miliardy Kč, zejména kvůli nižšímu objemu prodejů klasických tabákových výrobků (-0,4 miliardy Kč), který byl ovšem částečně kompenzován vyšším objemem prodejů bezdýmných produktů (+0,2 miliardy Kč) a příznivým vývojem cen výrobků v portfoliu společnosti (+0,1 miliardy Kč).
Celkový kombinovaný trh cigaret a zahřívaných tabákových výrobků se v Česku proti prvnímu pololetí roku 2022 snížil podle odhadu o 9,8 % na 7,7 miliardy kusů. Celkový trh klasických cigaret se snížil podle odhadu o 12,7 % na 6,4 miliardy kusů, především kvůli přeshraničním prodejům, celkovému poklesu spotřeby cigaret a pokračujícímu přechodu na bezdýmné alternativy.
Odhadovaný kombinovaný tržní podíl společnosti Philip Morris ČR na českém trhu se proti prvnímu pololetí roku 2022 snížil o 0,3 procentního bodu na 39,6 %. Snížení bylo způsobeno poklesem tržního podílu cigaret o dva procentní body z důvodu pokračujícího přechodu kuřáků na bezdýmné alternativy, ale i vlivem anualizace vyplývající z ukončení prodeje cigaret značky Philip Morris a její sloučení se značkou Chesterfield v druhém čtvrtletí roku 2022 a rovněž vlivem anualizace vyplývající z výrobních omezení v roce 2022. U tržního podílu zahřívaných tabákových výrobků společnost zaznamenala zlepšení o 1,7 procentního bodu.
Objem odbytu portfolia klasických tabákových výrobků se společnosti Philip Morris ČR v porovnání se stejným obdobím roku 2022 snížil o 0,4 miliardy kusů na dvě miliardy kusů, a to především z důvodu poklesu celkového trhu a snížení tržního podílu. Zatímco objem odbytu zahřívaných tabákových náplní vzrostl o 26 milionů kusů a dosáhl 1,1 miliardy kusů, přičemž organický růst byl částečně kompenzován změnou stavu zásob v obchodním řetězci.
Podnikání na Slovensku
Tržby dceřiné Philip Morris Slovakia bez spotřební daně a DPH klesly proti prvnímu pololetí roku 2022 o 10,1 % na 105 milionů eur. Důvodem je pokles prodejů klasických tabákových výrobků i bezdýmných produktů (-7,1 milionu eur, respektive -1,5 milionu eur), což bylo částečně kompenzováno příznivým vývojem cen portfolia (+1 milion eur).
Celkový kombinovaný trh cigaret a zahřívaných tabákových výrobků se na Slovensku proti prvnímu pololetí roku 2022 snížil podle odhadu o 5,5 % na 3,4 miliardy kusů. Celkový trh cigaret se snížil podle odhadu o 6,3 % na 2,9 miliardy kusů, a to především kvůli celkovému poklesu spotřeby cigaret a pokračujícímu přechodu spotřebitelů na bezdýmné alternativy.
Kombinovaný tržní podíl společnosti Philip Morris Slovakia se proti prvnímu pololetí roku 2022 snížil o 2,3 procentní body na 53,7 %. Pokles u cigaret o 2,4 procentního bodu byl způsoben především nižším zastoupením výrobků v rostoucím cenově dostupnějším segmentu, stejně jako pokračujícím přechodem kuřáků na bezdýmné alternativy, zatímco tržní podíl u zahřívaných tabákových výrobků vzrostl o 0,1 procentního bodů.
Objem odbytu portfolia klasických tabákových výrobků na Slovensku v porovnání se stejným obdobím roku 2022 klesl o 0,2 miliardy kusů na 1,3 miliardy kusů z důvodu celkového poklesu trhu a nižšího podílu na trhu. Zároveň mírně klesl i odbyt zahřívaných tabákových náplní (-27 milionů kusů na 0,5 miliardy kusů), což bylo způsobeno především změnou stavu zásob v obchodním řetězci.
"Výsledky hodnotíme celkově negativně, když pokles prodaných objemů byl podstatně výraznější, než jsme očekávali. Zisk na akcii byl 602 Kč, na roční bázi to představuje čistý zisk asi 1 200 Kč na akcii, což by při 100% výplatním poměru představovalo hrubý dividendový výnos 6,9 %," napsal analytik Jan Šafránek z České spořitelny.
Zdroj: Philip Morris ČR