US MARKETOtevírá za: 13 h 21 m
DOW JONES-0,27 %
NASDAQ-0,38 %
S&P 500-0,39 %
META-0,52 %
TSLA+0,51 %
AAPL-2,31 %

PwC: Zájem investorů o přístavy trvá, loni jich majitele změnilo 16

Zájem investorů o přístavy a terminály trvá. V posledních letech se po celém světě staly vyhledávaným cílem pro převzetí, loni jich změnilo majitele 16. Uvedla to poradenská společnost PwC. Její analýza s názvem Barometr dopravy a logistiky přístavy označuje za skryté klenoty globalizovaného dodavatelského řetězce. Expert PwC ale varuje, že zájem o Evropu může ochabovat.

Redakce IW
Redakce IW
23. 1. 2024 | 11:28
Doprava

"Nákup a prodej v odvětví přístavní infrastruktury zaznamenaly od roku 2015 výrazný nárůst," uvádí PwC. "Od té doby dosáhl objem transakcí přibližně 100 miliard dolarů," dodává.

Hodnota obchodů oznámených v loňském roce - stejně jako v celém odvětví - nicméně výrazně klesla, a to na 4,2 miliardy USD ve srovnání s částkami 15,3 miliardy a 11,5 miliardy USD v předchozích dvou letech. "S celkovým počtem 16 transakcí však byla aktivita v oblasti převzetí v této oblasti stále poměrně vysoká," píšou autoři analýzy.

Mění se i cílové regiony. V letech 2015 až 2023 se dvě třetiny ze 184 oznámených transakcí v odvětví přístavní infrastruktury týkaly přístavů v Asii a v Oceánii. Nově však nabývají na významu investice zahraničních investorů do přístavů a terminálů v Africe. "V současné době se tam odehrává opravdová soutěž," píše PwC. Zatímco Čína v Africe pokračuje v rozvoji nové Hedvábné stezky a ve strategických investicích, Evropská unie v Africe investuje do infrastruktury, aby si udržela konkurenceschopnost.

"Trasy a obchodní centra se mění, Asie a Afrika nabývají na důležitosti. Cesta do Evropy by tak mohla ztratit na významu," říká námořní expert PwC André Wortmann. "EU musí být v boji o klíčovou infrastrukturu bdělá: harmonie v globálním námořním systému se rozpadá, protože někteří z klíčových hráčů sledují naprosto odlišné zájmy," dodal.

Podle PwC ale zůstávají atraktivní i destinace v Evropě, jak ukazuje investice globální námořní společnosti MSC do provozovatele hamburského přístavu HHLA. Tato největší kontejnerová přepravní společnost a město Hamburk jako majoritní akcionář chtějí v budoucnu podnik provozovat společně.

Hamburk je po Rotterdamu a Antverpách třetím největším kontejnerovým přístavem v Evropě. Dříve vyvolalo rozruch, když menšinový podíl v jediném terminálu HHLA získala čínská státní přepravní společnost Cosco.

Zdroj: ČTK

Doprava
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #13: Čínské kovy a méně práce

Nahoru, nebo dolů #13: Čínské kovy a méně práce

20. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Podcast