US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,13 %
NASDAQ-0,32 %
S&P 500-0,01 %
ČEZ+0,42 %
KB-1,07 %
Erste-0,20 %

PwC: Zájem investorů o přístavy trvá, loni jich majitele změnilo 16

Zájem investorů o přístavy a terminály trvá. V posledních letech se po celém světě staly vyhledávaným cílem pro převzetí, loni jich změnilo majitele 16. Uvedla to poradenská společnost PwC. Její analýza s názvem Barometr dopravy a logistiky přístavy označuje za skryté klenoty globalizovaného dodavatelského řetězce. Expert PwC ale varuje, že zájem o Evropu může ochabovat.

Redakce IW
Redakce IW
23. 1. 2024 | 11:28
Doprava

"Nákup a prodej v odvětví přístavní infrastruktury zaznamenaly od roku 2015 výrazný nárůst," uvádí PwC. "Od té doby dosáhl objem transakcí přibližně 100 miliard dolarů," dodává.

Hodnota obchodů oznámených v loňském roce - stejně jako v celém odvětví - nicméně výrazně klesla, a to na 4,2 miliardy USD ve srovnání s částkami 15,3 miliardy a 11,5 miliardy USD v předchozích dvou letech. "S celkovým počtem 16 transakcí však byla aktivita v oblasti převzetí v této oblasti stále poměrně vysoká," píšou autoři analýzy.

Mění se i cílové regiony. V letech 2015 až 2023 se dvě třetiny ze 184 oznámených transakcí v odvětví přístavní infrastruktury týkaly přístavů v Asii a v Oceánii. Nově však nabývají na významu investice zahraničních investorů do přístavů a terminálů v Africe. "V současné době se tam odehrává opravdová soutěž," píše PwC. Zatímco Čína v Africe pokračuje v rozvoji nové Hedvábné stezky a ve strategických investicích, Evropská unie v Africe investuje do infrastruktury, aby si udržela konkurenceschopnost.

"Trasy a obchodní centra se mění, Asie a Afrika nabývají na důležitosti. Cesta do Evropy by tak mohla ztratit na významu," říká námořní expert PwC André Wortmann. "EU musí být v boji o klíčovou infrastrukturu bdělá: harmonie v globálním námořním systému se rozpadá, protože někteří z klíčových hráčů sledují naprosto odlišné zájmy," dodal.

Podle PwC ale zůstávají atraktivní i destinace v Evropě, jak ukazuje investice globální námořní společnosti MSC do provozovatele hamburského přístavu HHLA. Tato největší kontejnerová přepravní společnost a město Hamburk jako majoritní akcionář chtějí v budoucnu podnik provozovat společně.

Hamburk je po Rotterdamu a Antverpách třetím největším kontejnerovým přístavem v Evropě. Dříve vyvolalo rozruch, když menšinový podíl v jediném terminálu HHLA získala čínská státní přepravní společnost Cosco.

Zdroj: ČTK

Doprava
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Výsledky Nvidie ukázaly směr, celé čipové odvětví se může díky AI brzy dostat na tržby přes bilion dolarů

Výsledky Nvidie ukázaly směr, celé čipové odvětví se může díky AI brzy dostat na tržby přes bilion dolarů

29. 5.-Tomáš Beránek