US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-0,59 %
NASDAQ+0,44 %
S&P 500-0,05 %
ČEZ+0,00 %
KB+0,10 %
Erste-1,18 %

Analytici: Dopad zříceného mostu v Baltimoru na širší ekonomiku bude minimální

Dopad zříceného mostu v Baltimoru na širší americké hospodářství bude pravděpodobně minimální, i když může mít silný vliv na ekonomiku lokální. Uvedl to americký týdeník Barron's. Podobně analytici banky JPMorgan se domnívají, že ekonomické dopady budou spíš mírné, a to včetně dopadu na ceny aut.

Ekonomové i analytici věnují větší pozornost lodní dopravě poté, co pandemie nemoci covid-19 narušila globální dodavatelské řetězce do té míry, že zvýšila inflační tlaky.

V případě úterní nehody však není pravděpodobné, že by vyvolala takovou míru narušení lodní dopravy, jaká se objevila při nedávných incidentech, jako když například velká kontejnerová loď na šest dní zablokovala Suezský průplav, řekl poradce pro hospodářskou politiku ve Federální rezervní bance (Fed) v St. Luis Fernando Leibovici. Katastrofa se také liší od nynějších problémů v Rudém moři.

"Ten šok způsobený nehodou v Baltimoru ovlivní pouze lodě směřující do Baltimoru a z něj, zatímco šok v Rudém moři se dotkl celého obchodu mezi Asií a Evropou," uvedl Leibovici. Problémy se podle něj v těchto případech týkaly i přístavů.

Odborník na mezinárodní ekonomiku v Petersonově institutu Gary Hufbauer se domnívá, že důležité bude, jak dlouho bude provoz přístavu pozastaven nebo přerušen. Podle údajů Mezinárodního měnového fondu (MMF) z loňského roku proudí přes Baltimore asi 3,1 procenta celkového obchodu do USA. Pokud opětovné otevření lodních tras potrvá několik týdnů, ekonomické dopady budou podle Hufbauera velmi malé. "Z hlediska úmrtí pracovníků je to velká věc, ale z ekonomického hlediska si myslím, že to pro USA bude pravděpodobně docela malá věc," uvedl.

Přístav Baltimore využívá k přepravě aut a dodávek autodílů řada velkých výrobců automobilů. Loni odbavil rekordních 847 158 osobních a lehkých nákladních vozů, což je více, než jakýkoliv jiný přístav ve Spojených státech. "Podle našeho prvotního odhadu bude mít tento vývoj pravděpodobně jen minimální dopad na inflaci u vozidel," uvedli analytici JPMorgan Michael Feroli a Daniel Silver. "Baltimore je sice nejdůležitějším přístavem pro dovoz aut, ale mnohem více vozidel se dováží po zemi z Kanady a z Mexika," dodal.

Řada lodí také byla přesměrována do jiných přístavů. Některé terminály automobilek se pak nacházejí v oblastech, které nebyly zřícením mostu odříznuty, upozornili analytici.

Viceprezident pro strategické partnerství a aplikovaný výzkum Daraius Irani uvedl, že z předchozí studie o ekonomickém dopadu baltimorského přístavu vyplývá, že ztráta ekonomické aktivity kvůli uzavření vodních cen v přístavu by mohla činit asi 15 milionů USD denně, včetně ztráty 1,5 milionu dolarů denně na státních a místních daních.

Někteří analytici se domnívají, že největším problémem při uzavření přístavu bude vývoz uhlí. Loni byl přístav druhým nejvytíženějším americkým přístavem pro vývoz uhlí, které odtud putovalo do Indie, Číny anebo do Evropy. Největším dovozcem byla Indie.

"Velkou otázkou je dopad na Indii, a to více než jakýkoliv globální dopad," řekl agentuře Bloomberg ředitel společnosti Xcoal Energy & Resources Ernie Thrasher. Firma obchoduje s uhlím.

Zatímco hlavní vývozní komoditou z přístavu je uhlí, největší dovozní komoditou je surový cukr. Místní cukrovar Domino Sugar je jedním z největších v USA. Společnost uvedla, že v současnosti má zásoby surového cukru na šest až osm týdnů a že neočekává žádné krátkodobé narušení. V případě dlouhodobějšího uzavření přístavu může využít zásoby ve svých dalších rafineriích a skladech.

Zdroj: ČTK

Americká ekonomikaSpojené státy americké (USA)
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Čím dražší, tím atraktivnější: Popírají některé investice tržní logiku?

Čím dražší, tím atraktivnější: Popírají některé investice tržní logiku?

10. 9.-Andrej Rády
Ponaučení pro investory