Klimtova slečna Lieserová byla vydražena za 30 milionů eur, míří nejspíše do Hongkongu
S napětím vyhlížená dražba Klimtovy Podobizny slečny Lieserové skončila ve středu prodejním úspěchem na spodní hranici katalogového odhadu. Kladívkových 30 milionů eur znamená aktuálně sedmé místo v rámci autorova celosvětového žebříčku. Obraz zamíří pravděpodobně do renomované hongkongské sbírky, která se už několika špičkovými Klimty pyšní.
Středeční odpoledne ve vídeňské aukční síni im Kinsky opanovalo jediné jméno, Gustav Klimt. Skloňovalo se u patnácti děl z celkem 19položkové dražby. Hlavní lákadlem nabídky byla ukázka portrétního mistrovství z autorova pozdního období, podobizna tmavovlasé a tmavooké dívky ve výrazně vzorovaném plášti na jasně oranžovo-červeném pozadí.
O Podobizně slečny Lieserové se hovořilo jako o adeptce na některou z předních pozic Klimtova celosvětového aukčního žebříčku, neboť katalogový odhad se pohyboval mezi 30 a 50 miliony eur (bez poplatků). S obecnou cenotvorbou zahýbaly jak dva veleúspěšné prodeje z minulého a předminulého roku, oba přes magickou hranici 100 milionů dolarů (včetně poplatků), Dáma s vějířem a Březový háj, tak neformálně avizovaná poptávka z Asie, konkrétně z Číny či Japonska. Není tedy divu, že pořadatelé vyslali Podobiznu na propagační tour prozíravě i do Hongkongu.
Aura mnohamilionového díla (v korunách až miliardového) přilákala do vídeňského paláce Kinských v posledních dnech na 15 tisíc diváků a všechna místa v sále byla před středečním odpolednem beznadějně rezervována. Licitaci řídil šéf společnosti Michael Kovacek a už od první položky, od 17. hodiny, aktivně a svižně komunikoval jak s dražiteli v sále, tak s jejich zástupci na telefonu či on-line. Aukci živě přenášelo několik streamovacích kanálů.
Přesně podle plánu, v půl šesté, přišla na řadu Podobizna slečny Lieserové. U pultíku proběhlo krátké intro o obrazu v angličtině i němčině a následovalo první vyvolávání na 28 milionech eur. Poměrně rychle poskočil infořádek o jeden milion výše, po kratší pauze se ze zadních řad v sále zamávalo na třicetimilionovou výzvu. I z on-line přenosu bylo zřejmé, jak se Michael Kovacek významně díval střídavě na své kolegy na telefonních linkách a do publika s opakovanou otázkou na další cenový krok. Ten se však nekonal a po minutě a tři čtvrtě účastníci aplaudovali pro střední Evropu nevídanému prodejnímu úspěchu za 30 milionů eur. Podobizna slečny Lieserové je momentálně sedmým nejdražším Klimtem v historii, srovnáváme-li kladívkové částky. Po započtení strukturované provize se vydaná suma vyšplhala až na 35 milionů eur, tedy orientačně 875 milionů korun.
Společně s prodejní částkou přišla záhy na přetřes i identita vydražitele. Vedení aukční síně im Kinsky hned po skončení licitace potvrdilo zahraniční akvizici, konkrétně hongkongského původu, s už zavedeným klimtovským portfoliem. V oficiální tiskové zprávě pak už odkazovalo přímo na zprostředkovatelskou roli Patti Wongové, znalkyni trhu a specialistku na evropské umění. Těchto indicií se chytila odborná média a za hypotetickou novou konečnou majitelku Podobizny určila například Rosaline Wongovou ze společnosti HomeArt, čínskou galeristku a podnikatelku se základnou v Hongkongu. Její sbírka je spojována s aukčními i privátními nákupy těch nejsledovanějších Klimtových obrazů za stovky milionů dolarů. Zda je Rosaline Wongová plánuje vtělit do vlastní sbírky, či s nimi dále obchoduje, je předmětem spekulací.
Zdroj: ART+