Růst spotřebitelské důvěry v Německu se obnovil, přispěl k tomu fotbal
Růst spotřebitelské důvěry v Německu se obnovil, kromě optimismu ohledně vývoje příjmů k tomu zřejmě přispěla také euforie kolem evropského fotbalového šampionátu. Vyplývá to z průzkumu mezi přibližně dvěma tisíci německými spotřebiteli, jehož výsledky ve středu zveřejnily výzkumné instituty GfK a NIM. Index spotřebitelské nálady na srpen se podle průzkumu zvýšil na -18,4 bodu ze zpřesněné hodnoty -21,6 bodu v předchozím měsíci, kdy indikátor zaznamenal první pokles za pět měsíců.
Nejnovější průzkum ukázal, že očekávání německých spotřebitelů ohledně vývoje příjmů v příštích 12 měsících se dostala na nejlepší úroveň za téměř tři roky. K optimismu spotřebitelů přispívá výrazné zvyšování mezd a mírný pokles inflace, napsala agentura Reuters.
"Za zlepšením spotřebitelské nálady stojí zejména rostoucí příjmová očekávání Němců. S velkou pravděpodobností zde ale hraje roli také euforie, kterou u řady obyvatel v Německu vyvolalo mistrovství Evropy ve fotbalu," uvedl analytik Rolf Bürkl z institutu NIM. "Teprve se však ukáže, zda je tento vliv trvalý, nebo zda představuje pouze krátkodobé vzplanutí. Tato povznesená nálada může zmizet stejně rychle, jako se objevila. V tom případě bude cesta z útlumu spotřeby dlouhá a namáhavá," dodal.
Německo je největší ekonomikou v Evropě a největším obchodním partnerem České republiky. Řada českých firem je na výkonu německého hospodářství závislá. Evropská komise ve svém květnovém výhledu předpověděla, že hrubý domácí produkt Německa se v letošním roce zvýší pouze o 0,1 % po loňském poklesu o 0,3 %. V příštím roce počítá s růstem tempa hospodářské expanze na jedno procento.
Zdroj: Tradingeconomics.com, ČTK