Boeing kvůli stávce hledá úspory, zastavil nábor a zvažuje dočasné propouštění
Americký výrobce letadel Boeing musí v důsledku probíhající stávky sáhnout k úsporným opatřením. Firma pozastaví přijímání nových zaměstnanců a zvažuje dočasné propouštění kvůli nedostatku práce. V pondělí o tom informovala agentura Reuters s odvoláním na dopis finančního ředitele společnosti Briana Westa adresovaný zaměstnancům. Další vyjednávání mezi vedením firmy a odbory má být zahájeno v úterý. Stávka zhruba 30 000 zaměstnanců Boeingu na západním pobřeží USA pokračuje čtvrtým dnem.
"Vím, že tato opatření vyvolají určitou nejistotu a obavy," napsal West. "Tato stávka významným způsobem ohrožuje naši obnovu, a proto musíme přijmout nezbytná opatření, abychom si udrželi hotovost a zajistili naši společnou budoucnost," dodal.
West dále uvedl, že stávka bude mít dopad i na dodavatelský řetězec výrobce, protože firma přestane vydávat většinu objednávek na nákupy pro dodavatele dílů pro výrobu modelů 737, 767 a 777.
Delší stávka by zatížila nejen hospodaření Boeingu a dodavatelů, ale i leteckých společností, které si u firmy objednaly nová letadla. Podle odhadu společnosti TD Cowen by stávka trvající zhruba 50 dní mohla Boeing připravit o 3 až 3,5 miliardy USD. Poslední stávka zaměstnanců Boeingu v roce 2008 uzavřela závody na 52 dní a snížila denní tržby zhruba o 100 milionů USD.
Vedení společnosti bude podle ratingové agentury Fitch v případě delší stávky zřejmě potřebovat najít nové zdroje likvidity, aby dodrželo své finanční cíle a neriskovalo negativní dopady na úvěrový rating. Pokud stávka skončí dříve než za dva týdny, nemusela by nicméně rating ovlivnit, dodala agentura Fitch.
Zaměstnanci, kteří se sdružují v odborovém svazu IAM 751, minulý týden nejprve výraznou většinou odmítli dohodu o nové kolektivní smlouvě a následně si odhlasovali zahájení stávky. Odboroví předáci, kteří dohodu vyjednali, ji přitom označovali za historickou a nejlepší, jakou kdy dokázali vyjednat.
Kromě zvýšení mezd o 25 % zamítnutý návrh nového kontraktu obsahuje například vyšší příspěvky zaměstnavatele na penzi a zdravotní pojištění nebo garanci, že případný nový komerční model se bude vyrábět v regionu Seattlu. Odbory ale původně požadovaly zvýšení mezd o 40 %.
Šlo o první takto rozsáhlé kolektivní jednání po 16 letech. U současného kontraktu z roku 2008 zaměstnanci sdružení v odborech dvakrát schválili jeho prodloužení. Naposledy byla smlouva prodloužena v roce 2016, a to na osm let.
Boeing v druhém čtvrtletí prohloubil ztrátu na 1,44 miliardy dolarů, což je proti ztrátě 149 milionů USD před rokem nárůst zhruba na desetinásobek. Firma v červenci přistoupila na mimosoudní uznání viny v případu dvou tragických nehod letadel 737 MAX z let 2018 a 2019. V rámci dohody zaplatí pokutu 243,6 milionu dolarů.
Zdroj: ČTK