Brusel vymýšlí, jak pokutami pořádně Muskovi "zatopit“
EU ale místo pokut, dotací a dluhu má usilovat o vytváření podnikatelsky přívětivého prostředí, jinak bude dále ekonomicky upadat.
Projevem problematičnosti ekonomického modelu EU není to, že má – či brzy mít může – padlé dinosauří automobilky. Ty mají Spojené státy také, stačí zavítat do Detroitu. Problém ekonomického modelu EU je v tom, že zároveň negeneruje Tesly, Riviany, Elony Musky nebo automobilky typu čínské BYD.
Schumpeterovská kreativní destrukce, motor pokroku, prostě v EU nefunguje. Chybí ty správné podnikatelské motivace a pobídky (incentivy, jak praví ekonomové) k inovacím. Pobídkami nejsou myšleny dotace! Pobídkou je volný trh, tedy dostatečně deregulované a liberalizované prostředí, kde se podnikatel s nápadem může snadno zkusit prosadit.
Vždyť i čínská BYD, která dnes aspiruje na globálního vyzyvatele Tesly a deset let tajně spolupracovala s Applem na vývoji elektroauta s nakousnutým jablkem v logu, začínala v polovině 90. let jako garážová firma, jež si prostě usmyslela konkurovat dražším japonským výrobcům baterií. Žádnou dotační podporu z Pekingu BYD v raných časech neměla. Pekingské politbyro v té době v elektromobilitě budoucnost rozhodně nespatřovalo.
Není divu. Nejsou to podnikatelé, jen politici. Politici nemají rýsovat budoucnost, ani ti z Evropské komise. Rýsovat budoucnost mají inovátorští podnikatelé. Politici je nejvýše mají pobízet, leč ne dotačně, nýbrž rozvolněním trhu a deregulací. Na tuto lekci EU zapomněla, přestože díky ní Evropa vyrostla v historicky hospodářsky nejúspěšnější celek světa. Proč Musk nebo BYD nevyrostli v EU? Protože přes všechno krasořečnění není evropský jednotný trh přátelský k podnikatelům a inovacím.
Ostatně EU nyní hrozí právě Muskovi, že do výpočtu pokuty pro jeho sociální síť X zahrne nejen její vlastní tržby, ale i tržby jiných jeho firem, jako je vysoce inovativní SpaceX. Celková suma "flastru" by se tak mohla výrazně zvýšit. Není tedy spíše cílem Bruselu zjevně nepohodlného podnikatele šikanózně z EU vypudit? Vypadá takhle snaha budovat podnikatelsky a inovačně přívětivé prostředí, po níž volá třeba i nedávno zveřejněná Draghiho zpráva?
Řešením fatálních problémů EU není "více Evropy", není "více dluhu", není "více dotací". Brusel má místo toho usilovat o to, aby měl "více garážových firem".