GfK: Důvěra spotřebitelů v německou ekonomiku se mírně zlepšila
Důvěra spotřebitelů v německou ekonomiku se zlepšila. Ukázal to průzkum, který ve čtvrtek zveřejnily instituty GfK a NIM. Index spotřebitelské důvěry na leden vzrostl na -21,3 bodu z mírně revidovaných -23,1 bodu v prosinci, což byla nejnižší úroveň od května. Analytici očekávali mírnější zlepšení, a to na -22,5 bodu.
"Po zhoršení v předchozím měsíci se nálada spotřebitelů sice mírně zlepšila, předchozí propady to ale kompenzovalo jen zčásti. S hodnotou -21,3 bodu vykazuje nálada spotřebitelů stále velmi nízké úrovně," uvedl Rolf Bürkl z institutu NIM. Dodal, že trvalé oživení spotřebitelské nálady je zatím v nedohlednu především kvůli vysoké ekonomické nejistotě, rostoucím cenám potravin a energií a také zprávám o rušení pracovních míst, které přicházejí mimo jiné z automobilového, chemického či ocelářského průmyslu.
Index, který hodnotí očekávané příjmy, se po silném propadu o 17,2 bodu z minulého měsíce mírně zotavil. Vzrostl o 4,9 bodu na 1,4 bodu. Stále je na tom ale výrazně hůře než například ještě letos v létě. Většímu zotavení brání nepříznivé prognózy ekonomů a růst nezaměstnanosti.
Německá centrální banka minulý týden uvedla, že ekonomika letos druhým rokem v řadě klesne a že v příštích dvou letech poroste jen slabě. Stav německé ekonomiky, dlouho považované za hospodářský motor Evropy, může podle ní dál zhoršit obchodní válka se Spojenými státy. Německo je největší ekonomikou v Evropě a největším obchodním partnerem České republiky. Řada českých firem je na výkonu německé ekonomiky závislá.
Spotřebitelská důvěra v Německu, zdroj: Tradingeconomics.com
Od roku 2001 do roku 2025 dosahovala spotřebitelská důvěra v Německu v průměru 1,4 bodu, přičemž v březnu 2001 dosáhla historického maxima 16,8 bodu a v říjnu 2022 rekordního minima -42,8 bodu.
Zdroj: Tradingeconomics.com, ČTK