Bloomberg: Tři francouzští miliardáři letos utrpěli rekordní propad hodnoty majetku
Letošní rok přinesl třem nejbohatším Francouzům rekordní propad hodnoty majetku. Mohly za to slabá poptávka po luxusním zboží a politická nestabilita. Majetek Bernarda Arnaulta, Françoise Bettencourtové Meyersové a Françoise Pinaulta, kteří patří mezi nejbohatší lidi na světě, letos podle žebříčku miliardářů sestavovaného agenturou Bloomberg klesl dohromady o zhruba 70 miliard USD. Jejich firmy LVMH, L'Oréal a Kering patřily mezi společnosti s nejvýraznějším poklesem ceny akcií na francouzské burze. Akcie Keringu, majitele značky Gucci, se propadly o 41 %.
Hodnota majetku trojice se propadla kvůli výprodeji akcií firem zaměřených na luxusní zboží a prostředky pro osobní péči. Čínští zákazníci omezili nákupy řady zboží, od koženého po značkové oblečení a produkty pro péči o pleť, a některé firmy, jako třeba značka Gucci, se potýkají s novým vedením a strategií. Zájem investorů o francouzská aktiva pak snížila také nestabilní francouzská politika, včetně pádu vlády Michela Barniera tento měsíc.
Prodej luxusního zboží a kosmetiky v období pandemie covidu-19 prudce vzrostl, protože spotřebitelé utráceli za luxusní značky díky peněžním rezervám vytvořeným v době omezení pohybu. Tato dynamika pomohla Arnaultovi, zakladateli firmy LVMH, dostat se na první místo žebříčku nejbohatších lidí světa agentury Bloomberg. Nyní je na 5. místě a dosud přišel o 31 miliard USD, což je nejvíce z 500 nejbohatších lidí světa. Dědička L'Oréalu Bettencourtová Meyersová byla dlouho nejbohatší ženou světa a loni se stala první ženou, jejíž majetek překonal 100 miliard USD. Nyní již o svoji pozici jedničky mezi ženami přišla.
Pinault, který založil firmu, ze které se vyvinul Kering, také zaznamenal ohromný propad hodnoty majetku. Z maxima v srpnu 2021 se hodnota jeho majetku snížila o 64 %. To je nejvýraznější procentuální pokles za toto období ze všech lidí v indexu agentury Bloomberg. Mohly za to hlavně problémy značky Gucci.
Akcie evropských luxusních firem přitom byly ještě před dvěma lety považovány za růstovou alternativu k amerických technologických gigantům označovaným jako úžasná sedmička. Zpomalení ale nezasáhlo všechny luxusní značky stejně. Například tržby firmy Hermès v třetím čtvrtletí vzrostly, protože se společnost zaměřuje na nejbohatší klientelu, jejíž výdaje bývají odolnější.
Zdroj: ČTK