Maloobchodní tržby v ČR v prosinci vzrostly o 6,2 %, podle analytiků potvrdily silnou spotřebitelskou poptávku
Tržby v maloobchodě se podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) v prosinci reálně meziročně zvýšily o 6,2 % a meziměsíčně o 1,2 %. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně klesly o 0,5 % a meziměsíčně o 1 %. Za celý loňský rok se maloobchodní tržby zvýšily o 4,6 %, za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly o 1,2 %. Podle analytiků prosincový vývoj maloobchodních tržeb potvrzuje rostoucí spotřebitelskou důvěru, varují ale před možnými riziky.
"Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy zaznamenaly v prosinci meziroční růst o 6,2 %. Na zvýšení se podílel prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin. Za celý rok 2024 maloobchodní tržby vzrostly o 4,6 %. Nejvíce k růstu přispěl prodej prostřednictvím internetu a zásilkové služby," říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Analytik Raiffeisenbank Martin Kron označil prosincové výsledky za výrazně lepší než očekávání trhu. "Tento výsledek podtrhuje obrat v maloobchodním sektoru, který nastal v prosinci 2023. S pokračujícím růstem reálných mezd očekáváme, že spotřebitelé budou s větší chutí nakupovat i v roce 2025," dodal.
Meziměsíčně tržby nejvíce vzrostly prodejcům počítačových a komunikačních zařízení (2,4 %), výrobků pro domácnost (1,4 %) a výrobků pro kulturu a rekreaci (1,2 %), naopak neslavně dopadli prodejci ve stáncích a na trzích (-1,7 %), pohonných hmot (0,2 %) či potravin ve specializovaných prodejnách (0,3 %).
Meziročně si největší růst připisují obchodníci s kosmetickými a toaletními výrobky (13,2 %), pohonnými hmotami (8,1 %) či oděvy a obuví (4,4 %), v červených číslech naopak zůstávají prodejci ve stáncích a trzích (-9,3 %), potravin ve specializovaných prodejnách (-0,5 %) a počítačových a komunikačních zařízení (-0,2 %).
Hlavní ekonom Cyrrus Vít Hradil poukazuje na to, že růst spotřebitelských výdajů byl hnán nejen silnějšími příjmy, ale i snahou dohnat předchozí roky utlumené spotřeby. "Naděje, které jsme vkládali do loňských Vánoc, se naplnily. Maloobchodní tržby sice již předtím byly na vzestupné trajektorii, nicméně nerostly nijak oslnivě a v některých měsících přímo klopýtaly," uvedl. Zároveň však dodal, že i když jsou meziroční čísla pozitivní, je třeba brát v potaz nízkou srovnávací základnu roku 2023.
Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas, zdůraznil, že závěr roku potvrdil silnou poptávku. "Nový rekord si připsaly internetové obchody, které se těší stále větší oblibě. Ve srovnání s rokem 2019 byly jejich tržby reálně vyšší už o více než polovinu," uvedl. Dufek předpokládá, že v roce 2025 bude maloobchod pokračovat v růstu tempem kolem 4 %, ale varuje, že spotřebitelský sentiment může být velmi proměnlivý.
Miroslav Novák, analytik Akcenta CZ, vidí v prosincových číslech potvrzení solidního růstu HDP ve čtvrtém čtvrtletí 2024. "Silný růst maloobchodu do určité míry vysvětluje růst ekonomiky, přičemž spotřeba domácností byla hlavním tahounem," uvedl. Pro rok 2025 očekává zvolnění růstu maloobchodních tržeb na hodnoty mezi 2 až 3 % kvůli možnému oslabení spotřebitelské důvěry.
Odborníci se shodují, že růst maloobchodu bude v letošním roce pokračovat, pravděpodobně ale pomalejším tempem. Klíčové bude, zda si domácnosti udrží ochotu utrácet a zda nedojde ke zhoršení situace na trhu práce. Zároveň bude významným faktorem politika ČNB a její postoj k inflaci a úlokovým sazbám. Analytici očekávají růst maloobchodních tržeb mezi 2 až 4,5 % v závislosti na ekonomických podmínkách a spotřebitelské důvěře.
Zdroj: ČSÚ