Tržby e-shopů letos porostou až o 8 procent, tempo růstu tak zřejmě zpomalí
Útraty českých domácností v on-line obchodech letos dále porostou, meziročně až o 8 %. Tempo růstu nicméně zpomalí z dvojciferných hodnot z loňského roku. E-shopy se letos musejí připravit na další regulace vedoucí k ochraně osobních údajů, poroste důraz na personalizaci nabídky.
Tržby českých e-shopů v letošním roce meziročně porostou o 5–8 %. "Reálné mzdy českých domácností budou letos opět vyšší, průměrná mzda se pomalu přiblíží 50 tisícům korun měsíčně. To se odrazí i ve větší ochotě utrácet. Tempo růstu však bude nižší než loni, kdy e-commerce prostředí rostlo o více než 10 %," vysvětluje Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits.
Podle odhadu PPC Profits bude pokračovat i trend segmentace trhu a specializace e-shopů na úzké oblasti. "Trhu nadále povládnou velká agregovaná tržiště, česká nebo zahraniční. Nicméně tržby specializovaných e-shopů by letos měly růst rychleji, až o 15 %. Užší specializace bude oslovovat stále více lidí. To povede nejen k větší konkurenci, ale i k nabídce lepších specializovaných služeb," říká Čupr.
Velká část českých domácností nakupuje na zahraničních e-shopech. "Na druhé straně, českým e-shopům se daří nejen na domácím trhu, ale řada z nich úspěšně vyváží i do zahraničí, kde využívají vedle doručení na adresu stále více i rostoucího počtu výdejních míst. Naší mezinárodní sítí tak putuje z českých e-shopů do celé Evropy meziročně o desítky procent více zásilek," doplňuje za dopravce ředitel přepravní společnosti GLS Pavel Včela.
I v letošním roce přitom české e-shopy čekají další legislativní změny, především v oblasti ochrany osobních údajů související s implementací dalších prvků GDPR pravidel. Poroste proto i tlak na transparentnost reklamních kampaní e-shopů. Podle Čupra to pro e-shopy bude znamenat zvýšené náklady o zhruba pět procent.
"V roce 2025 by mohl ujet vlak těm e-shopům, které nebudou implementovat řešení pro maximálně personalizovaný nákupní zážitek zákazníků. Přitom se dá začít jednoduše pomocí dat, která posbírá a zpracuje například e-mailingový nástroj. Na trhu se naopak udrží e-shopy, které ustojí jak konkurenci tuzemskou, tak zahraniční," zdůrazňuje Ladislav Hrbáček, spoluzakladatel a ředitel společnosti Leadhub.
Uspějí podle něj ti, kdo si získají zákazníky autentickou reprezentací brandu, hodnot a kvality, nikoli nabízením velkých slev. Každého získaného zákazníka si následně budou muset opečovat a udržet personalizovanou komunikací. "U mnoha klientů sledujeme, jak skvěle fungují věrnostní programy propojené s e-mailingem, které dramaticky zvyšují počet dvou a více nákupů na zákazníka. Může jít o nárůst až téměř o 50 %," doplňuje Hrbáček.
Trendem bude i zvýšená poptávka klientů po udržitelných produktech. "Z našich dat vidíme, že už více než polovina zákazníků udržitelnost celého výrobního a dodavatelského cyklu řeší. Trochu překvapivé je, že méně zajímá udržitelnost mladé lidi nakupující především oblečení na různých čínských tržištích," dodává Tomáš Čupr.
Ačkoli kupní síla obyvatel dále poroste, stále bude zájem o slevové akce, a to v průběhu celého roku. "Na konkrétní slevové akce se zájemci loni proklikli o 14 % více než o rok dříve. Největší zájem je o slevy v oblasti elektroniky (+22 %), módy a sportovního vybavení," vyjmenovává Čupr.
Tržby v maloobchodu začaly růst už loni v létě a na podzim jejich tempo růstu přesáhlo 5 %. Po období poklesu rovněž loni začaly růst reálné mzdy, ve 3. čtvrtletí průměrná mzda meziročně vzrostla reálně o více než 5 % a přesáhla 45 tisíc korun.
Zdroj: PPC Profits