Letoun Primoco UAV má jako první bezpilotní stroj na světě vojenskou certifikaci NATO i civilní oprávnění létat nad hustě zalidněnými oblastmi
Český výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV jako první na světě dokončil proces vojenské certifikace podle standardu NATO. Pro stroj One 150 navíc získal také civilní oprávnění LUC EASA k provozu nad hustě osídlenou městskou zástavbou. Oba úspěchy, za nimiž stojí pět let náročné práce a stovky pozemních zkoušek i ověřovacích letů, společnosti obchodované na pražské burze dávají výrazný náskok před konkurencí.
"Téměř 40 techniků, konstruktérů, verifikačních inženýrů a pilotů-operátorů pět let pracovalo na tom, aby prokázali, že náš letoun splňuje ty nejpřísnější požadavky pro létání ve společném vzdušném prostoru s pilotovanými vojenskými letouny a ostatními certifikovanými UAV vyšších kategorií," popisuje zakladatel Primoco UAV Ladislav Semetkovský.
Oprávnění udělené Úřadem pro civilní letectví (EASA Light UAS Operator Certificate na úrovni SAIL III) umožňuje provoz nad zalidněnou oblastí s hustotou až 5 000 osob na kilometr čtvereční. Průměrná hustota osídlení Prahy je pro srovnání 2 800 lidí na kilometr čtvereční.
"Získání oprávnění je důkazem naší technologické vyspělosti a schopnosti plnit nejvyšší regulatorní standardy. Díky tomu můžeme přicházet s inovativními bezpilotními řešeními i pro oblasti s velmi hustou zástavbou, nad které většina UAV buď vůbec nesmí, nebo musí složitě žádat o výjimky. Stejné oprávnění nám umožňuje i provoz ve společném vzdušném prostoru s dalšími pilotovanými letouny, což je další předností našeho řešení," popisuje dále zakladatel Primoco UAV s tím, že i v tomto případě je stroj One 150 ve své kategorii prvním držitelem příslušného oprávnění na světě.
Jako příklad toho, co všechno stroje One 150 nejen nad městskou zástavbou dokážou, uvádí Semetkovský schopnost pokrývat ze vzduchu mobilním signálem rozsáhlé oblasti, které třeba v důsledku blackoutu, povodní nebo požárů čelí výpadkům standardní mobilní sítě, nebo ve srovnání s pilotovanými stroji výrazně levněji ověřovat kalibraci letištních naváděcích systémů.
Certifikace podle standardu NATO pak znamená, že zatímco dosud musely stroje Primoco UAV podstupovat zdlouhavý certifikační proces při každém prodeji do zahraničí, teď je mohou státy NATO zařazovat do výzbroje napřímo.
Součástí certifikace bylo na 200 testovacích ověření, více než 170 zkušebních letů a kolem 50 pozemních zkoušek letadla. "Samotný fakt, že dokumentace zahrnuje na 28 tisíc stránek, 500 hodin videozáznamů a 123 GB dat, dokazuje, jak náročné je certifikát získat a jaký náskok nám před konkurencí dává," dodává Semetkovský.
"Obě certifikace byly dlouho očekávané a úspěch na tomto poli by měl významně ulehčit prodejní postup a rozšířit pole působnosti letadel společnosti. Informaci vnímáme pozitivně," napsal analytik Pavel Ryska z J&T Banky.
Zdroj: Primoco UAV