US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Zaměstnanecké trendy: Generace Z si nejlépe rozumí s AI, boomeři se cítí nejzdravěji a nejšťastnější jsou hybridní zaměstnanci

Nejstarší zaměstnanci se cítí nejzdravěji, ve vztahu k umělé inteligenci jsou na tom naopak zaměstnanci z nejmladší generace Z. Největší míru spokojenosti a štěstí v zaměstnání vykazují ti, kteří kombinují práci v kanceláři s home office. Nejen to vyplývá z výroční studie MetLife a jejích dat z konce roku 2024.

Výzkum se zabýval péčí o zaměstnance jako jednou z nejcennějších hodnot ve vztahu zaměstnavatel–zaměstnanec. Mimo jiné zkoumal, jak zaměstnavatelé podporují zaměstnance v klíčových pracovních, ale i životních situacích, a prokázal souvislost mezi mírou této péče a spokojeností zaměstnanců. A také s benefity, které jim zaměstnavatelé poskytují, například pojištěním.

Nejšťastnější zaměstnanec

Zaměstnanci napříč obory v roce 2024 obecně uváděli, že se cítí v práci šťastnější a mají silnější pocit sounáležitosti než v roce 2023. Skupiny, které hlásily největší nárůst štěstí v práci, byli pracovníci kombinující práci v kanceláři s home office (o 9 procentních bodů více než ostatní). Nejméně šťastnou skupinou jsou naopak zaměstnanci generace Z, kteří se narodili v letech 1997 a 2010. Pouze 62 % z nich říká, že jsou v práci spokojeni, zatímco zástupci generace X (narození v letech 1965–1979), Y (narození v letech 1980–1996) a také boomerů (1946–1964) uvádějí spokojenost mezi 66-67 %.

Nejzdravější jsou ti nejstarší

Pouze třetina zaměstnanců z generace Z uvedla, že se cítí komplexně zdravá, tedy fyzicky i duševně, ale také po stránce finanční a sociální. Průměr mezi ostatními věkovými kategoriemi (staršími) byl podstatně vyšší (44 %). Paradoxně jako nejzdravější se cítí generace baby boomers, alespoň tak své zdraví vidí téměř 57 % jejích zástupců, kteří se narodili do roku 1964 a jejichž pracovní kariéra pomalu končí. Generace Z také častěji než ostatní prožívá v práci frustraci a 37 % jejích zástupců pociťuje stres, depresi a vyhoření. Z ostatních pracovníků stejné pocity prožívá v průměru jen pětina.

Podle staršího lokálního průzkumu MetLife pouze v České republice a na Slovensku považuje 7 z 10 zdejších zaměstnanců svůj zdravotní stav za dobrý nebo velice dobrý. Pokud zdravotní problémy mají, jsou často spojeny právě s prací, ať už jde o stres, nedostatečný spánek, problémy se zrakem, nebo zdravotní důsledky sedavého způsobu života.

Hybridní model práce vítězí

Studie přinesla i další zajímavé zjištění. Zatímco v roce 2023 zaměstnanci pracující v kanceláři a částečně na home office vykázali srovnatelnou úroveň uspokojení z práce jako ti, kteří plně pracovali jen "na dálku", loni se "nůžky rozevřely". Štěstí zaměstnanců pracujících v hybridním modelu se zvýšilo o 9 procentních bodů, takže šťastných se v práci cítí 75 % z nich, a naopak ti, kteří svoji činnost plně vykonávají mimo kancelář, vykázali pokles na 64 %. U pracovníků působících trvale na pracovišti zůstala spokojenost meziročně relativně stabilní a v porovnání s ostatními dvěma kategoriemi nejnižší (61 %).

Hybridní model zkracuje dobu dojíždění do kanceláře a poskytuje flexibilitu ve výběru místa, odkud budou lidé pracovat. Mohou si práci lépe rozvrhnout, pokud chtějí mít na nějaký úkol klid, pracují z domova, ale v případě potřeby mají dostatek příležitostí pro týmovou spolupráci a interakci v kanceláři. V konečném důsledku jim tento model přináší lepší rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem.

Každý to vidí jinak

Ze studie také vyplynulo, že zaměstnavatelé (88 %) se obecně domnívají, že svým zaměstnancům poskytují dostatek péče, přičemž meziročně se tento ukazatel zvýšil o 1 procentní bod. Také zaměstnanci potvrzují meziroční nárůst péče, a to dokonce o 2 procentní body, ale myslí si to stále pouze 60 % z nich.

Kde se vzala tak výrazná disproporce ve vnímání péče o zaměstnance ze strany zaměstnavatelů a zaměstnanců? Zaměstnanci stále častěji očekávají podporu zaměstnavatelů během zásadních momentů, které mají velký dopad na jejich život a jejichž důležitost si zaměstnavatelé mnohdy ani neuvědomují. Jde o důležité milníky v pracovním i soukromém životě, například nemoc, nutnost postarat se o člena rodiny, ztrátu blízkého člověka, neplánované finanční problémy a další.

AI a zaměstnanci

Výzkum se poprvé zabýval postoji zaměstnanců k umělé inteligenci (AI). Optimisté převažují nad pesimisty (29 % ku 16 %). Více zaměstnanců si myslí, že AI pozitivně ovlivní jejich práci a kariéru. Také celkem významná část zaměstnanců (46 %) uvedla, že AI dobře rozumí, ale existují rozdíly mezi jednotlivými podskupinami – mužů bylo 56 %, ženy tak odpověděly jen v 37 %.

Jednoznačně nejlépe si s AI rozumí generace Z (61 %), která nezažila svět bez internetu nebo mobilního telefonu. Zástupci generace Y s AI pracují v nadpoloviční většině (58 %) a u dalších generací již porozumění umělé inteligenci klesá (generace X 39 %, baby boomers 25 %). Míru porozumění AI zvyšuje také úroveň vzdělání uživatelů a jejich finanční zajištění, například rozdíl v chápání AI mezi členy domácností s vyššími a nižšími příjmy je pětinový.

Průzkum MetLife mezi zaměstnavateli zahrnoval 2 595 rozhovorů s osobami, které rozhodují o benefitech, a s osobami, které mají na ně vliv, ve společnostech s nejméně dvěma zaměstnanci. Průzkum mezi zaměstnanci zahrnoval 2 809 rozhovorů se zaměstnanci na plný úvazek ve věku od 21 let a starších ve společnostech napříč mnoha obory s nejméně dvěma zaměstnanci.

Zdroj: MetLife

Mezilidské a pracovní vztahyUmělá inteligence (AI)Zaměstnání
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio