Český e-commerce letos vzroste o 6–8 %, tržby by měly přesáhnout 205 miliard Kč
Podle odhadů DODO, PwC a PPC Profits podruhé v historii překročí celoroční tržby českého e-commerce 200 miliard Kč. Růst trhu podpoří vyšší reálné mzdy, stabilní inflace a očekávaná silná vánoční sezóna.
Skupina DODO očekává, že tržby českých internetových obchodů letos stoupnou o 6–8 % a přesáhnou 205 miliard Kč. V roce 2021, během druhého covidového roku, dosáhl trh svého dosavadního maxima přes 220 miliard Kč, loni pak podle dat APEK činily tržby 194 miliard Kč.
"Reálné mzdy rostou poměrně rychlým tempem, inflace je stabilní a tržby v maloobchodě jsou taženy především on-line prostředím. S nástupem vánoční sezóny tempo růstu nejspíš ještě zrychlí," uvedl provozní ředitel DODO Peter Menky.
Analytik PwC Dominik Kohut doplnil, že spotřebitelská důvěra je nyní nejvyšší od září 2021. "Pozitivní nálada se propisuje do rostoucí spotřeby domácností, jež táhne českou ekonomiku a vytváří očekávání další silné vánoční sezóny," řekl.
Podle Tomáše Čupra, ředitele PPC Profits, bude růst tažen zejména prodejem potravin, léčiv, elektroniky, módy, hraček a kosmetiky. Zákazníci se podle něj více zaměří na udržitelné a lokální produkty, což může dát příležitost i menším specializovaným e-shopům.
Silná konkurence přichází od zahraničních on-line prodejců, kam už míří zhruba 40 % útrat českých kupujících. Čupr upozornil, že zejména čínské e-shopy připravují český trh o 10–15 % tržeb a že je nutné sjednotit podmínky pro jejich působení v EU, včetně dodržování daňových, ekologických a bezpečnostních standardů.
Zdroj: DODO