Dánové bojkotují americké zboží kvůli napětí kolem Grónska a obchodních cel
Napětí mezi Spojenými státy a Dánskem kvůli Grónsku a novým americkým clům vedlo k rostoucímu bojkotu amerických výrobků ze strany dánských spotřebitelů. Symbolický protest sílí i jinde v Evropě, kde roste odpor k politice prezidenta Donalda Trumpa i obava z narušení mezinárodního obchodu.
Dánští spotřebitelé se stále častěji obracejí zády k americkému zboží. Reagují tím na rostoucí diplomatické napětí mezi Spojenými státy a Dánskem, které podnítily kontroverzní výroky prezidenta Donalda Trumpa o Grónsku a nová cla, která komplikují vývoz z Evropské unie na americký trh.
Trump opakovaně tvrdí, že by Spojené státy měly Grónsko převzít kvůli otázkám národní bezpečnosti. Dánské úřady tento návrh kategoricky odmítly. Obdobně jako v Kanadě, kde se rozšířily podobné projevy nesouhlasu, se i v Dánsku spotřebitelé rozhodli vyjádřit nesouhlas u pokladny.
"Je to jediný způsob, jak můžeme jako běžní lidé něco říct," uvedla Sanne, pracovnice obchodu Føtex v Kodani. Její slova potvrzují i další zákazníci, kteří nyní dávají přednost evropskému zboží nejen z politických důvodů, ale i kvůli kvalitativním standardům.
Společnost Salling Group, která provozuje maloobchodní řetězce Føtex, Bilka a Netto, nedávno označila evropské výrobky hvězdičkou na cenovkách, aby usnadnila zákazníkům orientaci. Firma tvrdí, že nejde o výzvu k bojkotu, ale o reakci na rostoucí počet dotazů od zákazníků, kteří požadují jasnější informace o původu zboží.
Navzdory oficiálnímu tónu vítá mnoho zákazníků toto opatření jako příležitost projevit postoj. "Vyhýbám se americkým značkám nejen kvůli Trumpovi, ale i kvůli tomu, co reprezentují. Už je to příliš," uvedla nakupující Sanja, původem z Austrálie.
Trend se rozšiřuje po celé Evropě. Hashtag #BoycottUSA se šíří na sociálních sítích a vznikají skupiny, které pomáhají lidem najít regionální alternativy. Známé americké značky jako Starbucks, McDonald’s, Coca-Cola a Tesla čelí v některých zemích odporu, poklesu prodeje a dokonce i vandalismu.
Odmítání amerických produktů se odráží i v cestovních zvyklostech. Podle údajů společnosti OAG klesly rezervace letů mezi Kanadou a Spojenými státy o 70 procent. Podobný vývoj hlásí i Evropa – šéf hotelového řetězce Accor uvedl, že letní rezervace z Evropy do USA jsou nižší o 25 procent kvůli "nejistotě a obavám z neznámého prostředí". Pro některé spotřebitele je rozhodnutí jasné. "Ameriku teď obcházíme obloukem," řekla Sanja. "Mám dvě malé děti a prostě to nestojí za to."
Zdroj: CNBC