US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,46 %
NVIDIA-2,47 %

Dánové bojkotují americké zboží kvůli napětí kolem Grónska a obchodních cel

Napětí mezi Spojenými státy a Dánskem kvůli Grónsku a novým americkým clům vedlo k rostoucímu bojkotu amerických výrobků ze strany dánských spotřebitelů. Symbolický protest sílí i jinde v Evropě, kde roste odpor k politice prezidenta Donalda Trumpa i obava z narušení mezinárodního obchodu.

Redakce IW
Redakce IW
11. 4. 2025 | 14:44
Dánsko

Dánští spotřebitelé se stále častěji obracejí zády k americkému zboží. Reagují tím na rostoucí diplomatické napětí mezi Spojenými státy a Dánskem, které podnítily kontroverzní výroky prezidenta Donalda Trumpa o Grónsku a nová cla, která komplikují vývoz z Evropské unie na americký trh.

Trump opakovaně tvrdí, že by Spojené státy měly Grónsko převzít kvůli otázkám národní bezpečnosti. Dánské úřady tento návrh kategoricky odmítly. Obdobně jako v Kanadě, kde se rozšířily podobné projevy nesouhlasu, se i v Dánsku spotřebitelé rozhodli vyjádřit nesouhlas u pokladny.

"Je to jediný způsob, jak můžeme jako běžní lidé něco říct," uvedla Sanne, pracovnice obchodu Føtex v Kodani. Její slova potvrzují i další zákazníci, kteří nyní dávají přednost evropskému zboží nejen z politických důvodů, ale i kvůli kvalitativním standardům.

Společnost Salling Group, která provozuje maloobchodní řetězce Føtex, Bilka a Netto, nedávno označila evropské výrobky hvězdičkou na cenovkách, aby usnadnila zákazníkům orientaci. Firma tvrdí, že nejde o výzvu k bojkotu, ale o reakci na rostoucí počet dotazů od zákazníků, kteří požadují jasnější informace o původu zboží.

Navzdory oficiálnímu tónu vítá mnoho zákazníků toto opatření jako příležitost projevit postoj. "Vyhýbám se americkým značkám nejen kvůli Trumpovi, ale i kvůli tomu, co reprezentují. Už je to příliš," uvedla nakupující Sanja, původem z Austrálie.

Trend se rozšiřuje po celé Evropě. Hashtag #BoycottUSA se šíří na sociálních sítích a vznikají skupiny, které pomáhají lidem najít regionální alternativy. Známé americké značky jako Starbucks, McDonald’s, Coca-Cola a Tesla čelí v některých zemích odporu, poklesu prodeje a dokonce i vandalismu.

Odmítání amerických produktů se odráží i v cestovních zvyklostech. Podle údajů společnosti OAG klesly rezervace letů mezi Kanadou a Spojenými státy o 70 procent. Podobný vývoj hlásí i Evropa – šéf hotelového řetězce Accor uvedl, že letní rezervace z Evropy do USA jsou nižší o 25 procent kvůli "nejistotě a obavám z neznámého prostředí". Pro některé spotřebitele je rozhodnutí jasné. "Ameriku teď obcházíme obloukem," řekla Sanja. "Mám dvě malé děti a prostě to nestojí za to."

Zdroj: CNBC

DánskoEkonomické a politické hrozbyMezinárodní obchodSpojené státy americké (USA)Spotřebitelé
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio