US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Cestovní ruch v Česku sílí, domácí hosté ale utrácejí opatrně

V prvním čtvrtletí zaznamenala Česká republika nárůst počtu zahraničních turistů. Nejenže jich přijelo více než loni, ale zároveň v zemi strávili delší dobu. Největší prospěch z rostoucí příjezdové turistiky zaznamenaly luxusní hotely.

Redakce IW
Redakce IW
9. 5. 2025 | 10:02
Česká republika

Přesto většinu hostů v českých ubytovacích zařízeních nadále tvoří domácí návštěvníci. Jejich pobyty však byly v průměru kratší než dříve. Za tímto trendem pravděpodobně stojí dvě hlavní věci: rostoucí ceny ubytování a měnící se preference směrem k častějším, avšak kratším výletům.

Ještě před pandemií byl podíl zahraničních a domácích turistů zhruba vyrovnaný. Covid-19 však situaci změnil, zahraniční turistika se obnovovala pomalu, a cestovní ruch v zemi tak drželi především Češi. Ačkoli se část z nich po znovuotevření hranic začala vracet na dovolené do zahraničí, řada Čechů zůstala domácím destinacím věrná.

zdroj: ČSÚ

Navzdory posilující příjezdové turistice však celkové tržby v sektoru ubytování a gastronomie reálně klesají. Tento pokles naznačuje, že domácí zákazníci se v této oblasti snaží šetřit. Vliv na to má především dlouhodobě rostoucí cenová hladina v tzv. segmentu HORECA (hotely, restaurace, catering). Situace v hlavním městě může vytvářet dojem prosperity, ale zbytek republiky čelí odlišnému vývoji.

"Cestovní ruch bude i letos významným přispěvatelem ekonomického růstu. Pokud se neodehraje nějaké výrazné zahraniční drama, může pokračovat oživení příjezdové turistiky. Pokles tržeb v restauracích a hotelech by se mohl právě díky zahraničním návštěvníkům stabilizovat. O ochotě utrácet ze strany těch domácích rozhodují svojí cenovou politikou do značné míry sami majitelé těchto zařízení," napsal hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

Zdroj: ČSÚ, Banka Creditas

Česká republikaTurismus a cestovní ruch
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio