Pop Mart navzdory čínské kritice "blind boxů" dál roste, Labubu šílenství trvá
Čína zpřísňuje regulace zaměřené na prodej hraček v takzvaných mystery boxech dětem. Analytici očekávají, že firma díky popularitě postavičky Labubu a silnému růstu v zahraničí zůstane jednou z nejúspěšnějších čínských spotřebitelských značek.
Peking varuje před návykovými "blind box" hračkami, ale analytici věří, že to pro firmu Pop Mart, výrobce populárních Labubu figurek, nepředstavuje zásadní hrozbu. Podle nich totiž hlavními zákazníky nejsou malé děti, ale generace Z a mileniálové – mladí dospělí s vyšší kupní silou.
Státní deník People’s Daily nedávno vyzval k omezení prodeje "mystery boxů" dětem mladším osmi let. Ačkoli Pop Mart nebyl výslovně zmíněn, právě jeho obchodní model založený na prodeji hraček s náhodným obsahem se stal terčem kritiky. Akcie firmy následně zaznamenaly největší týdenní propad od roku 2023, i když se rychle zotavily a aktuálně se obchodují poblíž historických maxim.
Pop Mart čelí výzvám, jako jsou zpoždění dodávek, výskyt padělků nebo nejistota ohledně dlouhodobé relevance svých novodobých mončičáků. Například jen za první polovinu letošního roku zadrželi celníci v přístavu Ningbo přes milion falešných Labubu postaviček.
Přesto firma expanduje. V roce 2024 už její tržby v zahraničí překonaly celkové tržby z roku 2021 a očekává se, že letos dosáhnou více než poloviny celkového obratu. V USA má Pop Mart přes 90 prodejen a automatů, v Severní Americe rostly její tržby meziročně o více než 550 procent. Zákazníky láká nejen samotná hračka, ale i prvek překvapení a exkluzivity. Hračky se prodávají od několika desítek až po tisíce jüanů a vzácné modely se prodávají za statisíce na sekundárním trhu.
Firma zároveň investuje do rozšíření značky – provozuje zábavní park Pop Land v Pekingu, otevírá pop-up prodejny a plánuje animované filmy. Zakladatel Wang Ning dokonce vyjádřil ambici proměnit Pop Mart v "čínský Disney".
Zdroj: CNBC