US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Důvěra bohatých čínských domácností v ekonomiku klesá na pandemická minima

Podle nové studie poradenské společnosti Oliver Wyman mají movité čínské domácnosti aktuálně stejně negativní pohled na ekonomiku jako v době vrcholu pandemie covidu-19. Slabá spotřebitelská důvěra může dál brzdit domácí poptávku a ovlivnit investiční výhled firem orientovaných na čínský trh.

22. 7. 2025 | 12:05

Průzkum poradenské společnosti Oliver Wyman provedený letos v květnu ukázal, že 22 % dotazovaných movitých domácností v Číně hodnotí ekonomickou situaci negativně. Jde o podobnou úroveň jako v říjnu 2022, krátce před ukončením politiky nulové tolerance vůči covidu. Výrazně poklesla i důvěra v ekonomický vývoj v pětiletém horizontu.

Studie vychází z odpovědí 2 000 domácností s měsíčním příjmem přesahujícím 30 000 juanů (zhruba 4 180 USD), tedy úzké vrstvy nejbohatších obyvatel. Pro srovnání – průměrný disponibilní příjem ve městech v roce 2023 činil 54 188 juanů.

Největší míru pesimismu projevili mladí lidé ve věku 18–28 let z velkých měst, kde nezaměstnanost mezi mladými zůstává kolem 15 %. Mírně optimističtější výhled mají respondenti ve věku 29–44 let, podle autorů průzkumu díky vyššímu majetku a stabilnějším příjmům.

Náladu spotřebitelů negativně ovlivňuje slabý růst maloobchodních tržeb, pokračující deflační tlaky a pokles cen nemovitostí – ty tvoří hlavní složku majetku většiny domácností. Index spotřebitelské důvěry v květnu dosáhl 88 bodů, jen mírně nad minimem z listopadu 2022 (85 bodů), vyplývá z dat Národního statistického úřadu.

Výzkumy z Harvardovy a Stanfordovy univerzity zároveň ukazují rostoucí frustraci z nerovnosti příležitostí. Ta se podle průzkumu z roku 2023 stala nejčastěji uváděnou příčinou chudoby, zatímco v roce 2004 figurovala až na šestém místě.

Navzdory negativnímu sentimentu roste zájem o zahraniční cestování. Podle odhadů Oliver Wyman letos 37 % respondentů plánuje cestu do zahraničí, oproti 32 % v roce 2019. Preference se však přesouvají blíže k domovu – nejvíce roste poptávka po cestách do Japonska a Malajsie, zatímco zájem o tradiční cíle jako USA zůstává utlumený.

 

Zdroj: CNBC

ČínaMaloobchodSpotřebitelská důvěraTurismus a cestovní ruch
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio