US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,09 %
NASDAQ-0,42 %
S&P 500-0,13 %
ČEZ+0,08 %
KB-0,97 %
Erste-0,97 %

Důvěra bohatých čínských domácností v ekonomiku klesá na pandemická minima

Podle nové studie poradenské společnosti Oliver Wyman mají movité čínské domácnosti aktuálně stejně negativní pohled na ekonomiku jako v době vrcholu pandemie covidu-19. Slabá spotřebitelská důvěra může dál brzdit domácí poptávku a ovlivnit investiční výhled firem orientovaných na čínský trh.

22. 7. 2025 | 12:05

Průzkum poradenské společnosti Oliver Wyman provedený letos v květnu ukázal, že 22 % dotazovaných movitých domácností v Číně hodnotí ekonomickou situaci negativně. Jde o podobnou úroveň jako v říjnu 2022, krátce před ukončením politiky nulové tolerance vůči covidu. Výrazně poklesla i důvěra v ekonomický vývoj v pětiletém horizontu.

Studie vychází z odpovědí 2 000 domácností s měsíčním příjmem přesahujícím 30 000 juanů (zhruba 4 180 USD), tedy úzké vrstvy nejbohatších obyvatel. Pro srovnání – průměrný disponibilní příjem ve městech v roce 2023 činil 54 188 juanů.

Největší míru pesimismu projevili mladí lidé ve věku 18–28 let z velkých měst, kde nezaměstnanost mezi mladými zůstává kolem 15 %. Mírně optimističtější výhled mají respondenti ve věku 29–44 let, podle autorů průzkumu díky vyššímu majetku a stabilnějším příjmům.

Náladu spotřebitelů negativně ovlivňuje slabý růst maloobchodních tržeb, pokračující deflační tlaky a pokles cen nemovitostí – ty tvoří hlavní složku majetku většiny domácností. Index spotřebitelské důvěry v květnu dosáhl 88 bodů, jen mírně nad minimem z listopadu 2022 (85 bodů), vyplývá z dat Národního statistického úřadu.

Výzkumy z Harvardovy a Stanfordovy univerzity zároveň ukazují rostoucí frustraci z nerovnosti příležitostí. Ta se podle průzkumu z roku 2023 stala nejčastěji uváděnou příčinou chudoby, zatímco v roce 2004 figurovala až na šestém místě.

Navzdory negativnímu sentimentu roste zájem o zahraniční cestování. Podle odhadů Oliver Wyman letos 37 % respondentů plánuje cestu do zahraničí, oproti 32 % v roce 2019. Preference se však přesouvají blíže k domovu – nejvíce roste poptávka po cestách do Japonska a Malajsie, zatímco zájem o tradiční cíle jako USA zůstává utlumený.

 

Zdroj: CNBC

ČínaMaloobchodSpotřebitelská důvěraTurismus a cestovní ruch
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Průzkum Bank of America: Nálada na trhu se zlepšuje, fondy ale vysílají prodejní signál

Průzkum Bank of America: Nálada na trhu se zlepšuje, fondy ale vysílají prodejní signál

17. 7.-Andrej Rády
Světové akcie