Spotřebitelská důvěra v Česku vzrostla na tříleté maximum, podniky zůstávají opatrné
Indikátor důvěry spotřebitelů v České republice v červenci vzrostl na 104,1 bodu, což je nejvyšší hodnota od září 2021. Naopak podnikatelský sentiment mírně oslabil, když firmy nadále poukazují na slabou poptávku jako klíčovou bariéru růstu.
Podle údajů Českého statistického úřadu souhrnný indikátor důvěry v ekonomiku (ekonomický sentiment) v červenci mírně poklesl o 0,4 bodu na 99,7. Důvěra podnikatelů klesla o 1,2 bodu na 98,8, zatímco důvěra spotřebitelů vzrostla o 3,4 bodu na 104,1.
Za nárůstem spotřebitelské důvěry stojí především klesající obavy z budoucího vývoje ekonomiky a stabilní očekávání domácností ohledně vlastní finanční situace. Roste i ochota k větším nákupům, což signalizuje větší spotřebitelský optimismus. Přibližně 60 % domácností uvedlo, že dokáže každý měsíc něco ušetřit.
Podnikatelský sentiment zůstává utlumený zejména v průmyslu a sektoru služeb, kde firmy stále upozorňují na nízkou poptávku. Ve stavebnictví se důvěra nezměnila, růst zaznamenal pouze sektor obchodu.
"Podniky se stále potýkají s nedostatečnou poptávkou, kterou uvádí jako významnou bariéru růstu produkce téměř polovina firem v průmyslu a třetina ve stavebnictví," uvedl Jiří Obst z ČSÚ. Naopak podle Veroniky Ptáčkové se u spotřebitelů "postupně snižují obavy ze zhoršení ekonomické situace".
Zdroj: ČSÚ, Trading economics