Čínský elektromobilový průmysl mění směr, více investuje do zahraničních továren
Čínské automobilky poprvé v historii investovaly do zahraničních továren více než doma. Podle studie americké konzultační společnosti Rhodium Group se tento trend projevil v roce 2024 a odráží rostoucí tlak na domácím trhu i obchodní bariéry v zahraničí.
Zatímco od roku 2014 směřovala většina investic čínského elektromobilového průmyslu do domácích výrobních závodů, v roce 2024 se situace obrátila. Podle Rhodium Group poprvé převážily zahraniční projekty nad domácími, a to především v oblasti bateriových továren, na které připadlo zhruba 74 % oznámených investic.
Domácí investice se v roce 2024 propadly na 15 miliard dolarů z 41 miliard o rok dříve, přičemž v roce 2022 dosahovaly dokonce více než 90 miliard. Přestože výdaje na zahraniční projekty zůstávají nižší, jejich význam rychle roste.
Konkurenční boj na čínském trhu a rostoucí cla na export motivují výrobce jako BYD nebo Great Wall Motor k budování kapacit v zahraničí. V posledních měsících spustily své první závody v Brazílii a čínský dodavatel baterií Envision zahájil výrobu ve Francii.
Studie ale upozorňuje, že realizace těchto projektů není jistá – dokončeno bylo jen asi 25 % zahraničních plánů, zatímco u domácích je to 45 %. Zahraniční továrny tak čelí vyšší míře zrušení.
Podle Rhodium Group mohou hrát roli nejen překážky ze strany hostitelských států, ale i rostoucí obavy Pekingu z odlivu technologií a pracovních míst. Přesto se zdá, že trend expanze čínského elektromobilového průmyslu do zahraničí bude pokračovat.
Zdroj: CNBC