Budoucnost podle Čechů: Technologie v bankách vítáme, ale poboček se zatím vzdát nechceme

Pozitivní vztah k novým technologiím má 8 z 10 Čechů. Příznivě vnímají i technologické novinky v bankovnictví, nejvíce je láká nepřetržitá dostupnost služeb a úspora času. Největší bariérou zůstávají obavy ze ztráty osobního kontaktu s bankéřem. I proto si skoro 90 % Čechů nepřeje zánik kamenných poboček, které považují za důvěryhodnější místo pro řešení složitějších požadavků. Většina by ale zároveň uvítala modernizaci poboček, nejčastěji ve formě možnosti objednat se na konkrétní čas, samoobslužných terminálů nebo třeba AI asistentů.
Češi patří k technologicky nejzdatnějším národům v EU. Podle dat Eurostatu má 35 % obyvatel nadprůměrné digitální dovednosti, což nás řadí na 8. místo v unijním srovnání. "Ze strany Čechů se jedná spíše o aktivní zájem a ochotu inovace zkoušet, a to i v rámci podnikatelského sektoru. České firmy patří v regionu střední a východní Evropy mezi lídry v zavádění inovací, včetně AI," vysvětluje analytička z České spořitelny Tereza Hrtúsová.
Muži jsou novým technologiím otevřenější
Celkem 8 z 10 Čechů má k novým technologiím pozitivní vztah. Technologie přijímají zejména muži (86 % oproti 73 % žen) a platí, že čím jsou respondenti mladší, tím jsou novým technologiím otevřenější. "Zatímco technologičtí nadšenci tvoří bezmála čtvrtinu populace, vyložených odpůrců jsou jen 2 %. I mezi lidmi ve věku 50–65 let odpor k technologiím nepřesahuje 3,5 %. Otevřenost přitom roste s úrovní vzdělání i osobním příjmem," vysvětluje Tomáš Odstrčil, šéfredaktor Evropy v datech.
Technologie v bankách lákají vyšší dostupností služeb
Češi jsou otevření i novým technologiím v bankovnictví. Skoro dvě třetiny lidí láká dostupnost služeb 24/7, zhruba polovina oceňuje rychlé odpovědi na jakoukoliv otázku. U mužů navíc rozhoduje i zvědavost, chtějí si inovace v bankách vyzkoušet.
Ženy přijímají technologie v bankovnictví opatrněji
Také k technologiím v bankovnictví se staví ženy zdrženlivěji než muži. Jejich hlavní obavou je ztráta kontaktu s reálnými lidmi. Jako problém to vnímá 63 % žen (oproti 49 % mužů). Z jedenácti nástrojů v průzkumu Indexu prosperity a finančního zdraví pro Českou spořitelnu a portál Evropa v datech, mezi které byly zařazeny běžné záležitosti od bezkontaktních plateb až po komunikaci s AI asistenty, předstihly ženy v pravidelném používání digitálních nástrojů muže jen v případě mobilního bankovnictví, a to jen o 1,5 procentního bodu.
K ostražitému přístupu k technologiím a speciálně AI mají ale ženy podle studie zaměřené na bariéry nových technologií v softwarovém inženýrství (Competence Penalty Is a Barrier to the Adoption of New Technology) dobrý důvod. Vyplývá z ní, že ženy jsou za používání umělé inteligence penalizovány častěji než muži, a jsou pak vnímané jako méně kompetentní. Není proto divu, že se jí vyhýbají.
Češi rádi testují nové technologie v čele s mobilním bankovnictvím
Nejčastěji využívanou technologií v Česku je mobilní bankovnictví, pravidelně ho používá skoro 79 % lidí a dalších 10 % ho alespoň jednou vyzkoušelo. Obdobně rozšířené jsou i platby kartou na internetu a platby pomocí QR kódů, které pravidelně využívá přes 60 % lidí.
Češi mají zkušenosti i s novějšími technologiemi, jako jsou AI avataři nebo virtuální asistenti, ale zatím je využívají spíše výjimečně. Komunikaci s AI avatary si alespoň jednou vyzkoušelo 42 % lidí, s chatboty a virtuálními asistenty pak každý druhý respondent.
90 % Čechů nechce rušit kamenné pobočky, vadí jim ale čekání
Přes nadšení z nových technologií si ale 9 z 10 Čechů nepřeje zánik kamenných poboček bank. Ačkoli se 40 % Čechů snaží vyřešit co nejvíce záležitostí on-line nebo telefonicky, pro 10 % zůstává pobočka nejpříjemnějším místem pro správu financí. Třetina lidí pak jednoduché úkony řeší on-line, ale při složitějších požadavcích upřednostňuje osobní kontakt s bankéřem.
Na kamenných pobočkách se zákazníkům lépe popisují jejich potřeby. Mezi nejčastěji zmiňované výhody patří osobní kontakt, větší důvěra při podepisování důležitých smluv a celkově silnější pocit jistoty a bezpečí. I proto je zajímavé, že za největší nevýhodu bankovních poboček lidé nepovažují bezpečnostní rizika on-line světa, ale především časové komplikace. Nejčastěji si stěžují na omezenou otevírací dobu (56 % respondentů), čekání ve frontách a obecně časovou náročnost návštěvy banky.
Virtuálním AI bankéři? Zatím hlavně na jednoduché úkony
S tím se pojí i nástroje, které by čas strávený na pobočkách zkrátily. "Osm z deseti lidí by v bance uvítalo možnost objednání se na konkrétní čas a 57 % Čechů v bankách chybí samoobslužné terminály, přes které by mohli některé z úkonů vyřešit rychleji. Až třetina by pak uvítala virtuální AI bankéře či avatary, kteří by je buď přivítali v bance a vyřešili s nimi formality, nebo s nimi některé záležitosti řešili napřímo," vysvětluje Tomáš Odstrčil z Evropy v datech.
Zatímco při sjednání nového produktu, zrušení zadané platby nebo nahlášení podezření na podvod by většina Čechů preferovala osobní kontakt se živým bankéřem, u jednodušších úkonů, jako jsou obnovení hesla, zjištění zůstatku nebo provedení běžné transakce, dává řada lidí přednost AI asistentům.
Informace v textu vycházejí z průzkumu Indexu prosperity a finančního zdraví pro Českou spořitelnu a portál Evropa v datech realizovaného skrze platformu Ipsos.
Zmíněnou studii Competence Penalty Is a Barrier to the Adoption of New Technology najdete zde: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=5255039
Aktuality











