US MARKETOtevírá za: 15 h 22 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

České aukce umění: TOP 10 prvního pololetí roku 2022 podle nárůstů z vyvolávacích cen

Nejen nejdražší umělecká díla nabízejí příběhy o bitvách sběratelů, kteří šroubují svými příhozy cenu stále výše. Na aukcích se daleko lítější souboje často strhnou o mnohem levnější položky. Zájem sběratelů pak původní vyvolávací cenu vyžene o stovky procent vzhůru. Nabízíme žebříček deseti děl s vyvolávací cenou nad 10 tisíc korun, která noví majitelé na aukcích v letošním prvním pololetí nejvíce zhodnotili.

Na základě databáze Art+ sestavená desítka výtvarných děl s nejvyšším nárůstem konečné ceny proti vyvolávací ceně si za spodní hranici stanovila vyvolávací cenu 10 tisíc korun (bez provize), která byla oficiálně deklarována organizátory aukcí (například v tištěném nebo on-line katalogu). Pro přehlednost tedy pomíjí případné limitace z preaukce. Do všech uvedených částek je již započítána konkrétní provize.

Do TOP 10 prvního pololetí roku 2022 promluvil překvapivý úspěch sbírky Alexandra Skalického st., nabízené u brněnského Aukčního domu Zezula v květnu (souhrnně zde), neboť hned první tři místa, plus sedmé, patřilo tomuto dražebníkovi. Ostatních šest se prodalo v Praze od února do poloviny června. Žebříčku navýšení vévodí posun sochy Vladimíra Preclíka na 1 111 procent vyvolávací ceny, pomyslnou desítku uzavírá Suchardův Secesní reliéf s úspěchem na 800 procent vyvolávací ceny.

 

Vladimír Preclík: Květina z Čech, 1968

lakované dřevo, v. 65 cm

Aukční dům Zezula 28. 5. 2022

vyvolávací cena: 21 600 Kč

konečná cena: 240 000 Kč

nárůst na: 1 111 % (11násobek)

Více než půlmetrové dřevěné Květině z Čech v typické monochromní barevnosti se podařilo ustanovit pro sochaře, malíře, teoretika a pedagoga Vladimíra Preclíka nové autorské maximum. Poprvé se prodej některé ukázky z jeho multižánrové tvorby přehoupl přes 200 tisíc korun. Na brněnské aukci byl zájem především o trojrozměrné realizace, které všechny začínaly na nižších desetitisících korun. Signovaný a datovaný objekt pochází z roku 1968, kdy se Preclík soustředil na zhmotnění rostlinných fantazií, v nichž i přes neradostnou dobu nechybí hravost a inovativnost.

 

František Štorek: Odyssesus trosečník, 1980

bronz, v. 35 cm

Aukční dům Zezula 28. 5. 2022

vyvolávací cena: 18 000 Kč

konečná cena: 180 000 Kč

nárůst na: 1 000 % (10násobek)

Méně známý český akademický sochař a medailér František Štorek si prošel i abstraktním obdobím, od roku 1968 až do konce umělecké kariéry se naopak věnoval figurální tvorbě. Formativně i myšlenkově ho zasáhla studijní cesta do Řecka v roce 1966, která jej obohatila o celoživotní inspiraci antickou kulturou, uměním a ikonografií. Bronzový odlitek Odysseus trosečník zosobňuje Štorkovu fantaskní kompozici fragmentů těl a dynamických živlů, odkazujících na příběh z homérovského eposu. Na domácím trhu se od počátku roku objevila jeho díla jen třikrát, v předchozích letech také sporadicky s vyvolávacími cenami kolem 36 tisíc korun (vč. orientační provize). V tomto kontextu se možná 18 tisíc korun za Odyssea z květnové nabídky v Brně ukázalo jako výhodná příležitost. Konečných 180 tisíc korun pak bylo pro Štorkovu autorskou bilanci rekordních.

 

Jaroslava Pešicová: Večer, 1980

olej na sololitu, 142 x 114,5 cm

Aukční dům Zezula 28. 5. 2022

vyvolávací cena: 42 000 Kč

konečná cena: 408 000 Kč

nárůst na: 971 % (9,7násobek)

V těsném závěsu za svým manželem se na třetí příčku v nárůstech dostala malířka, grafička a ilustrátorka, o ročník mladší Štorkova spolužačka z pražské AVU, Jaroslava Pešicová. Z její bohaté, téměř šedesátileté solitérní umělecké práce, jsou nejvyhledávanější závěsné obrazy (loňská výstava v GAVU Cheb), jichž se však oproti grafickému dílu objevuje na volném trhu nepoměrně méně. Komornější rozměry se v posledních letech nabízely průměrně za zhruba třicet tisíc korun, proto bezmála půldruhého metru vysoký olej na sololitu Večer, startující na 42 tisících korunách, musel rozhodně zaujmout. Nového majitele našel za více než devítinásobek, historicky druhý nejdražší prodej Pešicové. Jaký interesantní finanční posun, když svou  transakční historii zahajoval obraz z roku 1980 na 13 750 Kčs, jak dokládá prodejní nálepka ČFVU na zadní straně rámu.

 

Jan Zrzavý: Bárky na pobřeží, 1953

pastel na papíře, 10 x 31 cm

Galerie Kodl 29. 5. 2022

vyvolávací cena: 108 000 Kč

konečná cena: 1 020 000 Kč

nárůst na: 944 % (9,4násobek)

S malířem Janem Zrzavým je motiv přímořské krajiny s loďkami neodmyslitelně spojen již od první cesty do Bretaně v druhé polovině 20. let 20. století. Stejně tak je autorovo dílo stálicí na domácím aukčním trhu, nezřídka s rekordními ambicemi, ať už v malbě, kresbě či grafice. Jen za první pololetí 2022 se v technice kresby představil minimálně osmnáctkrát. Galerie Kodl v květnu dražila pastel Bárky na pobřeží z roku 1953 s poměrně obvyklým minimálním podáním 108 tisíc korun za obdobný formát. Předchozí dva roky ukázaly, že z této částky se lze vypracovat až na přibližně 420 tisíc korun. Ale energie v sále rozhodla jinak a Bárky na pobřeží zakotvily, jako první z námětové řady, těsně nad milionovou hranicí. Čtvrtá vůbec nejdražší položka ze Zrzavého kresebného portfolia se prosadila možná i díky nezvyklému horizontálnímu formátu a  doloženou provenienční historií ze sbírky sochaře Bedřicha Stefana.

 

Bohumil Žemlička: Dívka, 1972

akryl na plátně, 90 x 73 cm

Galerie Kodl 29. 5. 2022

vyvolávací cena: 36 000 Kč

konečná cena: 336 000 Kč

nárůst na: 933 % (9,3násobek)

Malíře, scénografa a divadelního technika Bohumila Žemličku si spojujeme především s realizacemi v Černém divadle Jiřího Srnce, jednom ze souborů tehdejšího Divadla Na zábradlí. Akční svět výtvarné i performační animace – a imaginace – mu učaroval natolik, že od studentských let na Akademii až do roku 1983, potažmo 2010, s ním procestoval celý svět. Ve volné tvorbě se s oblibou věnoval velkým formátům s ženskými torzy v abstrahované krajině, jako je tomu například i na téměř metrovém plátně Dívka z roku 1972. V posledních pěti letech prošlo doslova pár Žemličkových děl aukcemi s takovým rozptylem vyvolávací cen (zaokrouhleně od 11 do 70 tisíc korun), že bylo zcela na pořadatelích, jak vysoko či nízko Dívku nasadí. Konečných 336 tisíc korun bohatě překonalo sedm let starý autorský rekord.

 

Alois Bílek: Švadleny

olej na lepence, 44 x 34,5 cm

Galerie Art Praha 14. 5. 2022

vyvolávací cena: 14 640 Kč

konečná cena: 134 200 Kč

nárůst na: 917 % (9,2násobek)

Dílo Aloise Bílka zaznamenává mezi sběrateli kontinuální vzestup již minimálně po dva roky (medailonek o autorovi zde). V říjnu 2021 padlo jeho dražební maximum (Kompozice z roku 1914 u 1. Art Consulting za 720 tisíc korun), letos v dubnu uspěl obdobný motiv u téže aukční síně za jen o něco nižší částku (Kompozice za 660 tisíc korun). Od ledna do června bylo na volném trhu některé z Bílkových děl uvedeno minimálně osmkrát. V případě Bílkových Švadlen u Galerie Art Praha se však muselo začít zvolna, neboť olej na kartonu sice barevností a výrazovými prostředky souzněl s abstraktními Kompozicemi za desítky až stovky tisíc korun, ale nebyl ani signován, ani datován a technickým zpracováním naznačoval spíše být figurální studií k budoucí definitivě. Výsledná matematika s více něž devítinásobným nárůstem jistě potěšila všechny Bílkovy obdivovatele.

KOMPLETNÍ ŽEBŘÍČEK NAJDETE NA WEBU ARTPLUS.CZ.

Investiční alternativyUmění
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika