Tvrdý brexit: Ve hře jsou ztráta 15 tisíc pracovních míst v automobilovém sektoru a zářez do růstu českého HDP

Ačkoli český automobilový sektor je hodnocen jako velice málo rizikový, analytici ze společnosti Coface upozorňují na možné negativní dopady takzvaného tvrdého brexitu a omezení volného obchodu na světových trzích.
Vysoká poptávka po nových vozech v Evropské unii přispívá k rekordním výsledkům českého automobilového průmyslu i celé domácí ekonomiky. Jen v roce 2017 bylo v Česku vyrobeno 1,42 milionu automobilů.
Automobilový průmysl generuje 21 % českého exportu. Ten je závislý na poptávce po nových vozech v řadě států. Třetina exportu automobilového průmyslu míří z Česka do Německa. Jedním z nejvýznamnějších odbytišť (7,3 % exportu) je ale také Spojené království, jehož automobilový trh získal zejména kvůli chystanému brexitu od společnosti Coface hodnocení jako vysoce rizikový.
Podle odhadů analytiků by mohl kolaps obchodu v důsledku takzvaného tvrdého brexitu ohrozit v českém automobilovém průmyslu až 15 600 pracovních míst a ubrat 1,4 procentního bodu z růstu HDP. V důsledku takového ekonomického šoku by mohla být následně ohrožena další pracovní místa a s nimi i spotřeba.
"Odhadovat dopady brexitu je nesmírně obtížné a výsledky takových odhadů jsou mimořádně nejisté, a to hned ze dvou důvodů. Zaprvé, stále není jasné, kdy a v jaké konkrétní podobě k brexitu dojde. Čím později to bude, tím větší prostor budou mít dotčené firmy na obou stranách kanálu La Manche na to, aby učinily potřebné přípravy, a dopad pak nemusí být tak zásadní. V poslední době se dostává na stůl dokonce i možnost dalšího referenda, a tedy i možnost, že k brexitu nakonec nedojde. Druhým důvodem pro velkou nejistotu je obtížný odhad kompenzujících efektů - poptávku po některých vývozech z Británie do zbytku Evropské unie, které by po brexitu přestaly být rentabilní, by mohli začít uspokojovat čeští výrobci. Brexit by se tak pro českou ekonomiku stal zároveň i příležitostí. Dopad na růst české ekonomiky ve výši zřetelně přes 1 procentní bod je ve srovnání s našimi hrubými odhady poměrně vysoký," poznamenává k tomu analytik z České spořitelny Michal Skořepa.
Úspěch automobilového průmyslu u nás není samozřejmý, Česká republika musí svou vlajkovou loď chránit a podporovat. Rizikové scénáře nastíněné společností Coface ukazují, že aktuální síla ekonomiky i rekordně nízká nezaměstnanost v České republice nemusejí s ohledem na vývoj v Evropě i ve světě trvat věčně.
Zdroj: Coface
Aktuality
