O (ne)pozornosti investorů aneb Neviditelná gorila na trzích

Myslíte si, že když trávíte několik hodin denně pročítáním zpráv a finančních analýz, nemůže vás na trzích nic překvapit? Tak to jste na velkém omylu.
Psychologové Daniel Simons a Christopher Chabris v 90. letech provedli experiment s "neviditelnou" gorilou. Úlohou testovaných subjektů tehdy bylo spočítat, kolikrát si na přehrávaném videu vymění míč ženy a muži v bílém tričku. Když video skončilo, zeptali se Simons a Chabris, kdo si všiml gorily, jež mezi lidmi přehazujícími si míče prošla. Výsledek byl zajímavý, přihlásila se jen zhruba polovina účastníků testu.
"Experiment odhalil dvě skutečnosti. Velké množství věcí, které se kolem nás dějí, vůbec nepostřehneme a současně nemáme ani tušení, jak moc věcí nám uniká," napsali k pokusu Simons a Chabris.
Omezené vnímání skutečnosti dokazuje i jiný test, který se zaměřuje na periferní vidění. Ten ukazuje, že když se člověk soustředí na konkrétní předmět ležící přímo před ním, není schopný rozlišovat tvary či barvy předmětů v místě, jež s pozorovaným objektem svírá úhel větší než 30 stupňů. Člověk je podle autorů tohoto testu schopný podrobně vnímat jen to, co se děje ve zhruba 60stupňovém zorném poli.
"Investoři by si měli i na základě těchto dvou testů uvědomit, že rozhodně neví a nevidí všechno a že nemají ani tušení, jaké množství informací jim uniká. A měli by myslet na to, že někdy tato 'bílá místa' skrývají zásadní informace," říká Blair DuQuesnayová z Ritholtz Wealth Management.
Zdroj: The Belle Curve