Elektromobilita: Automobilky budou potřebovat méně (a jiných) zaměstnanců

Podle studie německého institutu IAB bude přechod automobilového průmyslu na výrobu elektromobilů do roku 2035 znamenat jen v Německu zánik zhruba sta tisíc pracovních míst, tedy početně osminy všech míst v odvětví (byť úbytek nezaznamená pouze samotný automobilový sektor). Svůj postřeh k tématu nabízí analytik Michal Skořepa z České spořitelny.
Důvodem pro úbytek pracovních míst je skutečnost, že elektromotory jsou svou strukturou jednodušší, a jejich výroba tudíž obnáší méně úkonů.
Pokud bychom čistě hypoteticky předpokládali, že dopad v Česku bude podobný, znamenalo by to úbytek zhruba 17 tisíc pracovních míst. Čistě numericky by to v aktuálním moři volných pracovních míst v Česku (hodně přes 300 tisíc) byla jen kapka, a dopad do nezaměstnanosti by tedy mohl být zanedbatelný.
Jsou tu však dvě ale:
- V roce 2035 bude situace na českém trhu práce nejspíše úplně jiná a pro absorpci 17 tisíc nezaměstnaných lidí (převážně) z automobilek méně příhodná.
- Přinejmenším část pracovních míst, která budou v elektroautomobilkách k dispozici, bude výrazně jiného typu než ta současná. Půjde primárně o místa pro lidi s alespoň mírným elektrotechnickým vzděláním.
Pokud se český vzdělávací systém na změny tohoto typu nepřipraví včas, dopady do nezaměstnanosti zanedbatelné být nemusí. Navíc půjde o nezaměstnanost hodně soustředěnou do několika málo okresů, ve kterých to může znamenat výrazné starosti (pozdravy tímto posíláme do Mladé Boleslavi a Rychnova nad Kněžnou).
Zdroj: Česká spořitelna
Aktuality
